RECENZE: Aquaman

14.12.2018

James Wan dostal po Rychle a zběsile 7 druhou blockbusterovou šanci v Hollywoodu a dost pravděpodobně by to mohl být právě on, kdo by DCEU mohl dostat tam, kde už měla dávno být.

DC ve spolupráci s Warnery se po odchodu Christophera Nolana dost trápí. Ano, minulý rok byla Wonder Woman, kterou kritici i diváci obecně celkem kladně přijali, ale to můžeme připočíst spíše tomu, že to byla první velká komiksová hrdinka, která dostala v novodobé kinematografii vlastní áčkový film a Hollywood krásně využil hlad publika po vidění genderové rovnosti na plátně. Nic proti tomu a sám řadím Wonder Woman k tomu koukatelnějšímu, co DCEU nabízí. Průšvihy (především kasovní - jistě i tyhle snímky si své diváky našly) jako Batman v. Superman a Justice League už ale nikdo nesmázne. Tento týden do kina vstupuje Aquaman pod vedením Jamese Wana a zatímco mě první trailer úplně nepřesvědčil a po Justice League už jsem ztrácel naději, že by se to snad mohlo i povést, s časem který do premiéry ubýval moje naděje zase rostly a teď už si konečně můžeme říct, jak to dopadlo. A myslím, že si všichni, včetně Warnerů můžou zhluboka oddychnout, protože pokud si budou držet kurz nastavený Aquamanem myslím, že je konečně čeká úspěch, na který tak dlouho čekali. A chtělo to jen jednoho Jamese Wana.

V Aquamanovi samozřejmě sledujeme příběh Arthura Curryho (Jason Momoa), který nám byl představen již dvakrát - poprvé v krátkém videu v Batman v. Superman a v plnohodnotnější podobě v Justice League, kde se ukázalo, jakým směrem jeho postava bude pravděpodobně směřovat a je dobře, že sólový Aquaman se celkového vyznění tohoto charakteru pořád drží. Sympaťák, hromotluk, který pro ránu nejde daleko a který čas od času vypustí i nějakou tu cheesy hlášku. To vše funguje a Jason Momoa si roli, která pro něj bude znamenat vrchol jeho kariéry, zcela zaslouženě užívá.

Příběh se sice odehrává po loňské Justice League, ale je zde zmíněna pouze jednou a její znalost pro diváka není vůbec důležitá. Samozřejmě se nevyhneme několika flashbackům, které nám pak dovysvětlí zybtek toho, co by divák snad mohl potřebovat vědět. V jedné scéně se dočkáme pár vět, kde padne tolik jmen, že jsem si vzpomněl na Hru o trůny a těžkopádnost toho, jak se ve všech postavách a historii zorientovat. Naštěstí je to pouze jediná scéna, kde se o něco takového Wan pokusí a myslím, že všichni zúčastnění jsou si naprosto vědomi toho, že hlavní síla Aquamana spočívá někde úplně jinde.

A ptáte se kde? Určitě v sympatických postavách a povedeném castingu. O hereckých výkonech si můžete myslet, co chete, ale Momoa byl pro roli Arthura zcela jasně logická volba, Amber Heard jako Mera zase potěší oko nejednoho diváka a já si ani nemohu teď vybavit, kdy bychom viděli na plátně tak sexy pár, jako jsou právě tyto dva, protože Momoa pro dámy a Heard pro pány funguje naprosto parádně a je to jedna z věcí, kterou se film snaží úspěšně prodat - každý si tam najde to svoje. Ale jsou tu i další herci, kteří stojí za zmínku - Willem Dafoe, Nicole Kidman, Dolph Lundgren (na konci roku podruhé na velkém plátně!), John Rhys-Davies a v neposlední řadě i Wanův oblíbenec Patrick Wilson. Samozřejmě se tady nemůžeme bavit o nějakém hereckém koncertu, ale všichni si odvedou, co je potřeba a nikdo vyloženě nevadí.

Tím zdaleka nejlepším na celém filmu je ale jeho forma. James Wan nám servíruje mraky digitální akce, která není nijak přehnaně přeplácaná a dočkáme se jí snad každých deset minut. Wan dá hned v první bitce povedenými kamerovými hrátkami vzpomenout na první V zajetí démonů (ne, to si nedělám legraci a pokud jste film viděli, vzpomeňte si na finále a několik efektních kamerových průletů domem) a rozhodně se neztratí ani při velkolepějších bitvách, kterých se dočkáme a dokonce je tu i jedna hororovější vložka, která funguje zrovna tak. Wan zkrátka ví, co diváci od takového filmu chtějí a jako správný fanboy jim to dopřává. Všechno je navíc podkresleno hodně povedenou hudbou Ruperta Gregsona-Williamse, takže sledovat a užívat si dění na plátně by opravdu nemělo dělat problémy skoro nikomu, kdo na takový film do kina zajde nebo si ho později pustí doma.

I když převládají pozitivní dojmy, film má samozřejmě i svá negativa. Tím asi nejzásadnějším je, že nedokáže fungovat v dramatické rovině. Sledujeme zkrátka popcorn ve své základní podobě (v tom nejlepším slova smyslu!) a bohužel tady pro vážnější vyznění, ač se o něj Wan čas od času pokusí, tu není tolik prostor. Druhým je pak závěrečný souboj (ten, který se odehraje až po megabitvě pod hladinou). Ten na konci zkrátka ubere plyn a právě tahle scéna měla být asi vyvrcholením velkého dramatu, ale protože jsme zkrátka před pár minutami sledovali opravdu gigantickou bitvu, kde jsme viděli nejrůznější fantaskní vodní tvory a mydlilo se to hlava nehlava snad čtvrt hodiny, nevyznívá a nefunguje tak jak by měla.

To je ale tak nějak všechno, co bych o Aquamanovi mohl říct na zápornou stranu. Tím ostatním velmi povedeným Wan tyto neduhy a nedokonalosti zadupává a zůstává tak čistá filmová zábava, po které snad všichni fanoušci DC tak dlouho prahli. Jen tak dál!

85%