RECENZE: Assassin's Creed

23.04.2017

Další herní frančízou, která se pokouší zlomit "prokletí" videoherních adaptací je Assassin's Creed. Tvůrci přišli s vlastním příběhem, který má rozšířit herní univerzum (což nepovažuji vůbec za špatný nápad) a do hlavní role se jim povedlo zlákat Michaela "Fassyho" Fassbendera, který tak propůjčuje po X-Menech tvář další filmové sérii (?).

Někdy to je s očekáváním velmi ošemetná záležitost. Čekáte na film, od kterého čekáte málem zázraky a pak přijde častokrát velká rána a ohromné vystřízlivění hned po prvním shlédnutí. U Assassin's Creed jsem byl spíše než cokoli jiného hlavně zvědavý. Michael Fassbender je sympaťák, který s přehledem zvládá role v blockbusterech i artovějších záležitostech. Hry Assassin's Creed jsem hrál (i když ne všechny) a ač se ve hrách opakují stále dokola stejné herní principy, nemůžeme upřít zajímavost celého konceptu s "převtělováním" se do svých předků a nekončící boj bratrstva Asasínů proti Templářům a jeho ohromný potenciál pro filmová plátna.

A právě ambice o nastartování nové filmové série, velká očekávání a velmi rychlé tempo v závěru filmu sráží filmu vaz a obávám se, že dalšího celovečerního Assassina se hned tak nedočkáme, i když se ale nejedná o takový průšvih, jak by se z řady recenzí mohlo zdát.

S hlavním hrdinou Callumem Lynchem se seznamujeme pár chvil před jeho popravou, ke které je odsouzen za vraždu pasáka, kterou podle všeho skutečně spáchal. Věci pro něj ale tímto v žádném případě nekončí. Po své "popravě" se Lynch probouzí v komplexu s názvem Abstergo v Madridu, kde se seznámí kromě ostatních chovanců i s doktorkou Rikkinovou a jejím otcem. Tito dva pak vedou výzkum, který umožňuje jedincům se myšlenkově "připojit" ke svému předkovi a i když daný "subjekt" nemůže změnit nic, co se odehrálo v minulosti, můžeme jeho prostřednictvím sledovat to, co se odehrálo v dávné minulosti. A právě proto nyní potřebují Lynche, jehož předek se účastnil bojů během španělské inkvizice a měl by snad vědět, kde se ukrývá tajemné Jablko ráje, které má tu moc, že ovládne libovolnou lidskou mysl.

Karty jsou tedy rozdány a my už můžeme jen sledovat, co se bude dít dál. Propojení s Animem (přístroj pro propojení s předkem) dá vzpomenout třeba na takový Matrix nebo Zdrojový kód a v kůži Lynchova předka Aguilara se staneme svědky událostí ve španělsku koncem patnáctého století. Nutno říct, že v minolosti tolik času zase nestrávíme, jedná se však jednoznačně o highlighty celého filmu, kde akce, choreografie a různé naháněčky hrají opravdu prim a na všechno se kouká celkem hezky, i když ten "sépiový" filtr, který se pro všechny scény v minulosti použil okouká. Na druhou stranu prolínání do animu, kde je nám uprostřed akce ukázán Lynch, jak bojuje se vzduchem je celkem efektní a dává vzpomenout, že primárně nesledujeme historické drama, ale science fiction.

Bohužel tím, že se v minulosti soustředíme pouze na akci a na postavy téměř vůbec, nemusí být každému hned vše zcela jasné. Jasně máme tu klaďase, máme tu záporáky a ty si dávají po čuni, ale kdo je Marie, která je po Aguilerově boku a jaký je její vztah s hlavním hrdinou? Kdo jejich mentor, na terém nám má snad záležet a jak do toho všeho zapdá syn sultána, kterého se snaží zachránit? Je na divákovi, aby si všechny tyhle věci domyslel a je to bohužel výsledek toho, že se tu hodně pospíchá. To je ale úplně nejvíc znát ve finále celého filmu, které se odehrává v současnosti a kde se během 15ti minut musí dojít k nějakému rozuzlení a samořejmě k němu dojít tak, aby se nechaly otevřená vrátka pro případné pokračování.

Jak všichni víme kvalitních herních adaptací je opravdu poskrovnu a věci se mají tak, že i když se vyloženě nejedná o kvalitativní průšvih, tak z nějakého důvodu komerčně propadnou a ambiciózní projekty tak často skončí prvním dílem, abych ale neplácal místo na ostatní adaptace v této recenzi, připravím pro Vás přehled těchto herních adaptací ve vlastním článku.

Assassin's Creed tak není vyloženě špatným filmem, ale opravdu si myslím, že v očích všech fanoušků by bylo stravitelnější, pokud by se nejednalo o takto ambiciózní produkci, tady zelené plátno kouká nepokrytě opravdu ze všeho a na takovém Netflixu, by to Asasínovi slušelo asi mnohem víc. Ostatně už kolují fámy, že Ubisoft má s Netflixem smlouvu na seriál a že by se o Assassin's Creed mělo skutečně jednat. Já si tak jako tak celovečerní asasínskou štaci celkem užil a pokud se bude pokračovat na Netflixu, tak to rozhodně nevynechám.

7/10