RECENZE: Skleněný

05.02.2019

Michael Night Shyamalan završuje svoji nečekanou trilogii a na Vyvoleného a Rozpolceného navazuje Skleněným, který nás naposledy vezme do světa superhrdinů a superpadouchů v odlišném pojetí, než na jaké jsme v posledních letech zvyklí.

Ač to nikdo nečekal, tak v samotném závěru Rozpolceného jsme se dozvěděli, že se odehrává nejen ve stejném městě, ale dokonce i ve stejném světě jako Vyvolený a David Dunn (Bruce Willis) se o jeho řádění dozvídá ze zpráv. Ve Skleněném sledujeme na začátku právě Dunna, který jako samozvaný ochránce pořádku v pláštěnce hodlá dopadnout Kevina Crumba, který trpí poruchou osobnosti a kromě Kevina je (nejen) v jeho hlavě dalších 23 lidí včetně takzvané Bestie, která má nadlidskou sílu a schopnosti. Po úvodním střetu jsou nicméně oba dva dopadeni a zavřeni do léčebny, kde je chce pod svým dohledem léčit doktorka Ellie Staple (Sarah Paulson), která už ve své péči má Elijaha Price (Samuel L. Jackson), tedy titulní postavu tohoto snímku.

Samotný úvod snímku není vůbec špatný a daří se v něm úspěšně budovat příběh i napětí. Nejvíc prostoru tu dostává Dunn v podání Willlise, kterého bylo po dlouhé době opět radost sledovat hrát a dal mi vzpomenout na to, proč byl v mém dětství mým nejoblíbenějším hercem a proč jsem nevynechal jediný snímek, který natočil. Sekunduje mu James McAvoy, který tu má co hrát opět nejvíc ze všech a předvádí se v plné své herecké síle. Bohužel po zavření těchto dvou do léčebny film ztratí veškeré své tempo a změní se v natahovanou a logicky dost pokulhávající nudu, která toho divákovi moc nenabídne.

Na filmu se bohužel dost promítne nízký rozpočet a neschopnost Shyamalana natočit efektně téměř jakoukoliv scénu. "Velkolepé" finále, které se sice odehraje mimo zdi léčebny, ale ne nijak daleko od ní, nepřinese kromě jejího vyvrcholení nic převratného ani zapamtováníhodného. Zásadní zvraty, kterými Shyamalan proslul tu sice v druhé polovině najdeme, ale rozhodně nefungují tak, jak by měly. Navíc nad nimi člověk musí opravdu hodně přivírat oči, aby jejich absurditu dokázal odpustit (celý plán Skleněného, který má opravdu hodně souher okolností) a i přes tyto zvraty Vás dokáže ve filmu jen máloco překvapit. Tím největším překvapením je bezesporu chování bezpečnostní služby a zřízenců v ústavu, kde je náš vyšinutý trojlístek zavřený, protože takoví lidé by neměli hlídat stromy v lese, natožpak génia a dva jedince s nadlidskou silou.

Celku pak nepomáhá ani přemrštěná stopáž více jak dvou hodin, které nám opravdu nenabídnou moc záživných věcí a celou dobu tak můžete akorát tak přemýšlet, kdy to vlastně celé šlo do kopru. Po závěrečném střetnutí pak přichází finální zvrat, který už ovšem nedokáže nijak překvapit (už vůbec ne šokovat) a katarze, která by se měla při finální scéně na nádraží projevit je v nedohlednu a je Vám to vlastně úplně jedno. Shyamalan si závěrem otevřel dveře do světa a je dost možné, že i pro případná pokračování. Otázkou ale je, zda o ně ještě někdo bude mít zájem. Bublina, která se po Rozpolceném nafoukla a dala naději, že by Shyamalan mohl být po tvůrčí stránce zpět ve formě totiž ošklivě splaskla. A odnášejí to především diváci.

50%