RECENZE: It Comes At Night

10.09.2017

Aby těch horoů nebylo málo, máme nyní možnost se v pohodlí domova podívat na novinku It Comes At Night, která to do našich kin sice nezvládla, ale doprovází ji vcelku dobré přijetí od kritiků a atmosferické ukázky. Rozhodl jsem se proto této postapo záležitosti dát šanci a na následujících řádkách se dočtete proč toho teď lituji a proč se můžete této záležitosti s klidem vyhnout.

V tomto postapocalyptickém dramatu (záměrně nepíši mysteriózní horor, protože k tomu má myslím It Comes At Night přecijen trochu dál) se podíváme do světa zasaženého blíže nespecifikovanou nákazou, která stačila (pravděpodobně?) zahubit většinu civilizace a my máme v tomto snímku možnost sledovat několik dní z perspektivy jedné rodiny čítající otce, matku, syna a dědu (jehož smrtí celý film začíná) a v celém snímku si tak musíme vystačit s velmi omezeným počtem postav a o nákaze se nedozvíme vůbec nic, včetně toho, proč se musí nosit plynová maska jen když si někdo vzpomene, že si jí má zrovna nasadit.

Ano. V této recenzi budu ošklivý škarohlíd, protože mám zkrátka dojem že It Comes at Night je naprostá ztráta času, která nemá co nabídnout. Na vině ale nejsou herci, kterých je ve filmu poskrovnu ani vizuální stránka, kde zejména noční záběry skvěle pracují s malým osvětlením. Na vině je ovšem všechno ostatní.

Jako diváci jsme uvrhnuti do času neznámo kdy a místa neznámo kde. Pro tohle musí stačit vysvětlení "někde v Americe poté co propukla nákaza". O hlavních postavách nám musí stačit obdobné vysvětlení, protože se o nich dozvíme pouze to, že jsou rodina a otec byl učitel historie. Víc ani ťuk. Je tak těžké k tomuto něco psát, protože tím posledním, čím se to celé dalo zachránit by byla zajímavá zápletka, a ta tu také není. Ne jen zajímavá, ona tu není vlastně téměř žádná.

Ke všemu si připočtětě velkou žánrovou rozpolcenost, která není ani v jednom ohledu dotažená a máme tu vyloženě průser, který se táhne hodinu a půl, což byl čas, který v poslední čtvrt hodině připadal pomalu jako něco, co opravdu nehodlá jen tak skončit. Na začátku tu máme prvky post apo s nádechem možná zombie? Kdo ví. Pak trochu home invasion, nebo mysteriozní prvky díky snům jedné z postav (to byly zároveň ty jediné hororové momenty v celém filmu - sny), nějaké to konverzační drama.. no a tak by se dalo pokračovat ještě hodně dlouho, ale to podstatné je, že se filmu všechno opravdu jen naťukne a nic nedotáhne do uspokojivého konce. To je pak nejvíce bolestivé v samotném závěru, kdy film dostihne absence vysvětlení, co je nákaza konkrétně zač a proč se hlavní hrdina rozhodl udělat to, co udělal a díky tomu Vám to bude vlastně celkem jedno.

Existují kvalitní nízkorozpočtové filmy z posledních let jako třeba Muž ze Země, Pohřben za živa, kde se zajímavým nápadem dá na prostoru hodiny a půl předvést opravdu hodně, ale It Comes at Night nepředvedlo zkrátka nic, i když potenciál tu rozhodně byl.

3/10