RECENZE: Overlord

08.02.2019

J.J. Abrams rozhodně nepatří v Hollywoodu mezi žádné zahálky. Nejznámější značky, které má aktuálně pod palcem jsou Star Wars, Star Trek, Mission Impossible nebo Cloverfield. Zatím posledním celovečerním příspěvkem Abramsovi produkční společnosti Bad Robot je snímek Overlord, který nespadá do žádné rozjeté frančízy a bere nás v něm do pekla 2. světové války tak, jak ji z hodin dějepisu rozhodně neznáme.

Příběh Overlord sleduje skupinu Spojeneckých vojáků, kteří mají být před vyloděním vojsk na plážích v Normandii vysazeni za nepřátelskou linií a lokalizovat a zničit německý vysílač, který je umístěn v kostele v jedné francouzské vesnici. Věci samozřejmě nejdou zcela podle plánů a i když se skupině povede vesnici najít, zjistí, že v kostele zvrácení němečtí doktoři provádějí pokusy, které mají za cíl vybudování nelidsky silné armády supervojáků. Takovéto experimenty se samozřejmě neobejdou bez testování na nevinných obyvatelích.

O tomto filmu se dá říct několik věcí a jednou z nich je rozhodně to, že si na nic nehraje. Pokud jste viděli ukázku, měli byste mít celkem jasno, jestli mu dáte nebo nedáte šanci. Během necelých dvou hodin se nudit víceméně nebudete a k postavám si nakonec nějakou tu sympatii taky jistě najdete. Herci tu odvádějí přesně to, co se od nich chce a není tu nikdo, kdo by vyloženě štval. Tou nejznámější tváří v celém filmu je dánský rodák Pilou Asbæk, kterého většina z diváků bude znát jako Eurona Greyjoye ze Hry o trůny.

Pro režiséra Juliuse Averyho je Overlord jeho teprve druhým celovečerním snímkem, ale rozhodně to na sobě nenechává znát a talent nezapře. V první hodině je postupně budováno napětí a objedeme se tu až na pár výjimek bez jakéhokoli explicitního násilí nebo zvráceností. To si pro nás Avery šetří až do druhé poloviny, kde ho dostáváme v rozumné a nijak přehnané míře. Díky výborné práci s rozpočtem, je jeho zpracování opravdu povedené a i přes svůj béčkový námět, se kterým Overlord pracuje, dokáže v určitých momentech působit hodně věrohodně a o vizuální "béčkovosti" tak nemůže být v žádném případě řeč. Avery navíc neselhává ani v momentech, kdy dojde na střety v ulicích francouzského městečka a ukazuje tu "normálnější" stránku války. A rozhodně potěší i fakt, že postavy nemluví pouze anglicky, ale primárně svým rodným jazykem.

Co už ale zamrzí, je šablonovitost jednotlivých aktérů a předvídatelnost děje. Žádného překvapení se v Overlord nedočkáme ani z hlediska vývoje postav, ani co se týče děje a dojde tak na vše, na co dojít má, a to včetně finálního duelu. Ten ale po všem, co se odehrálo před ním, působí tak nějak navíc a nezachrání to ani Asbæk, který si svůj part náležitě užívá. Je tak škoda, že se tvůrci nebáli zajít možná malinko dál nebo se alespoň něčím překvapit, protože potenciál na více toho wolfensteinovského sci-fi tu rozhodně byl. Na druhou stranu se tady nedočkáme žádného odlehčení nebo nadsázky jako například v Dead Snow, takže by to ve finále mohlo, ale taky nemuselo dopadnout úplně dobře.

Overlord je příjemnou jednohubkou, která dokáže zabavit a potěšit by měla fanoušky napětí i hororových gore chuťovek. Řemeslně se jedná o velmi povedenou záležitost, kterou tak sráží jen jednoduchý a předvídatelný příběh. Kvůli němu ale většina lidí Overlord nezapne a jak píši na začátku, pokud Vás zaujal trailer, bavit Vás bude i samotný film.

75%