RECENZE: Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta

26.05.2017

Po šesti letech se vrací Jack Sparrow a banda kolem něho. Našel si k sobě novou omladinu, po krku mu tentokrát jde Javier Bardem a pár starých známých se také ukáže. Režiséři Kon-Tiki slibovali zajímavou podívanou, která by měla být na vodě jako doma, tak si pojďme říct, jak se to celé povedlo.

Pokud už jste viděli Čerstvé dojmy, které jsem natočil po půlnoční premiéře, víte, že s pátými piráty sem vcelku spokojen a rozhodně se jedná spíš o milé překvapení zvlášť po nemastném, neslaném čtvrtém dílu.

Salazarova pomsta má i tak blíže k prvním třem dílům a pokud jste z jakéhokoli důvodu Na vlnách podivna neviděli, tak to vcelku nevadí, protože to, co potřebujete z tohoto dílu vědět, Vám v tomto filmu prozradí během jedné věty.

Hned na začátku nás čeká jedno velmi milé překvapení ohledně mladého Henryho, který se spolu s Carinou Smythovou stává po Williamovi a Elizabeth novými členy trojlístku s Jackem Sparrowem. Vrátí se však také kapitán Barbossa, pan Gibbs, trpaslík a opička Jack. Pokud jste viděli trailery (hlavně ten poslední) tak samozřejmě víte, že to není všechno, já osobně jsem měl však nejvíce radost z jednoho nehereckého comebacku, který byl hodně působivý.

A o čem vlastně Salazorva pomsta je? Salazar se chce pomstít. Ale to samozřejmě není všechno. Salazar (Javier Bardem) je španělský kapitán, kerý svého času pronásledoval piráty a snažil se tento postrach z moří úplně vymýtit. To se mu téměř podařilo, než se ovšem pustil do křížku s mladičkým Sparrowem (v jednom flashbacku digitálně omlazený Depp), který ho převezl a teď je Salazar spolu se svou posádkou prokletý do jakýchsi nemrtvých, kteří umí chodit po vodě, takže se jedná o takovou kombinaci kostlivců z Prokletí Černé perly a posádkou Davyho Jonese z Truhly Mrtvého muže a Na konci světa. Ač je tento díl pojmenován po Salazarovi, jedná se však o celkem podružnou zápletku, která Bardema (bohužel) i Deppa (bohudík) staví zejména v druhé části filmu na druhou kolej.

Jasně, teď se spoustu z Vás diví proč jsem u Deppa napsal bohudík. Jack Sparrow byl v prvním díle Pirátů fajn a dokázal bavit snad úplně všechny. Ve dvojce to bylo ještě dobré, ve trojce už tolik prostoru nedostal a jednalo se hlavně o rozuzlení příběhu Williama, Elizabeth a Davyho Jonese, ale ve čtyřce, která stála jen na Deppovi, už mi přišel vážně otravný. Bohužel na tuto otravnost navazuje v první polovině Salazarovy pomsty a tady se pohybuje opravdu už za hranicí trapnosti a přehrávání. Takže otravný Depp a vykrádání Rychle a zběsile 5 v první polovině trochu zbytečně srážejí jinak velku povedený film.

Co ale hraje opravdu hodně prim, jsou všechny ostatní postavy, v čele s Henrym (Brenton Thwaites), Carinou (Kaya Scodelario) a samozejmě s jako vždy skvělým Barbossou (Geoffrey Rush), právě tyto postavy, jejich příběhy a motivy se stanou tím ústředím, co táhne druhou polovinu filmu a funguje to naprosto parádně. Najednou není místo pro Deppovo skotačení, to však neznamená, že se druhá polovina bere nějak extra vážně a není v ní humor.

Je mi jasné, že být v kůži režisérů Rønninga a Snadberga nebylo vůbec snadné už jenom proto, že měli za úkol ukočírovat právě Deppa, který si předpokládám mohl dělat víceméně co chtěl, protože právě on naláká ve finále do kin nejvíce lidí. Ale tohoto úkolu se zhostili s grácií a na Salazarovu pomstu se kouká opravdu hezky. Z hlediska efektů, záběrů na moři nebo pod mořem budete hledat jen těžko nějakou technickou minelu a i když tu je fyzika opět značně znásilněna a občas musíte přivřít oči nad tím, co si tvůrci dovolí (honička se zombie žralokem), tak to ve výsledku rádi uděláte, protože si zkrátka tu dobrodružnou podívanou chcete užít.

Ostatní herce si režiséři zvládli ukočírovat už po svém, a tak hezounek není jen hezounek, ale postava, která má jasné motivy proč najít bájný Posseidonův trojzubec, a to že se cestlu zakouká do množičky oslů (jeden z nejvtipnějších dialogů v celém filmu) Cariny mu asi málokdo může vyčíst, ta sama má pro nalezení trojzubce své důvody a věřte mi, že oběma budete fandit. A fandit budete i Barbossovi, který Salazarově pomstě získává pravděpodobně tu nejlepší dějovou linku ze všech postav a pokud jste si ho doposud neoblíbili, tak tady už si ho jistě oblíbíte.

Salazarova pomsta svým starším sourozencům rozhodně nedělá žádnou ostudu ba co víc, řadí se po bok povedených prvních dvou dílů a rozhodně dává zapomenout na vcelku nepovedenou čtyřku. Příběh je umně spojený s prvními třemi díly, i když obstojí sám o sobě a dočkáme se uzavření nejen příběhu Salazarovy pomsty, ale i některých minulých. To bohužel na konci nechá slíznout smetanu úplně někoho jiného, než by si tento film zasloužil, ale to dokážete asi také odpustit.

Za sebe doufám, že vzhledem k závěru filmu, jsou pátí Piráti už posledním příspěvkem do této frančízy a pokud by se náhodou vydali i na šestou plavbu, tak Deppa klidně nechte doma, ale třeba takovou Carinu vezměte s sebou.

7/10

P.S. I když Deppa opravdu moc nemusím, tak uznávám, že scéna na popravišti byla vtipná a zejména blbnutí s gilotinou mě nahlas rozesmálo.