RECENZE: Rychle a zběsile 8

13.04.2017

Parta kolem Vina Diesla zkouší poosmé zaujmout diváky adrenalinovou jízdou, a pokud už jste viděli mé Čerstvé dojmy, tak už víte, že podle mě se tohle skutečně povedlo.

Přiznám se rovnou, že jsem nikdy nebyl extra fanoušek série Rychle a zběsile a kdyby se pátý díl nepovedl tak, jak se povedl a Dwayne "The Rock" Johnson od té doby u série nezůstal, asi bych se bez dalších dílů obešel. Od té doby to šlo zase kvalitativně dolů, a pokud by nedošlo k tragickému úmrtí Paula Walkera, těžko by sedmý díl vydělal miliardu a půl dolarů v kinech (a možná by mě ani neobměkčil ke čtyřhvězdičkovému hodnocení na ČSFD). Každopádně se jednalo pro tuto frančízu o nevídaný úspěch, a tak tu máme o dva roky později logicky další díl. A světe div se, máme tu možná nejzdařilejší díl celé série.

Z ukázek víme, že Dom Torreto se obrátí proti své "rodině" a po boku hackerky Cipher s tváří Charlize Theron (která je tady vážně neskutečně sexy bitch) bude zbytku týmu pekelně zatápět. Do čela skupiny se tak postaví Hobbs (Johnson) a na stranu klaďasů se tentokrát přidá i starší z bratrů Shawových - Deckard (Jason Statham), který víceméně celé hlavní osazenstvo toužil zabít v předchozím dílu. Tady narážíme na první naprosto (pardon) debilní oslí můstek, který se nám tvůrci snažili vnutit, aby mohli Stathama "nacpat" do dalšího dílu. Můžete mi věřit, že z tohoto zjištění jsem byl slušně řečeno rozčarován a opravdu jsem to nehodlal tvůrcům jen tak odpustit. Přičtěte k tomu věčně ubuleného Vina Diesla a bylo jasně zaděláno na kvalitativní průšvih. Jenže.. Všechno se to nakonec překvapivě povedlo na výbornou.

Finanční injekce, kterou série dostala po kasovním úspěchu "sedmičky" je na osmém díle opravdu hodně znát a jde ruku v ruce s hodně zručnou režií F. Garyho Greye (který už jednou s Charlize Theron a Jasonem Stathamem spolupracoval v Loupeži po Italsku) výprava a akce dá hodně vzpomenout na Brosnanovi Bondy a pokud se Vin Diesel kdysi pokoušel pro Bonda vytvořit konkurenci svým XXx, tak s osmým dílem Rychle a zběsile se mu to nezáměrně povedlo. Jako hodně milý bonus určitě počítejme i to, že Rychle a zběsile 8 je pravděpodobně první americký blockbuster, který se (byť jen z části) natáčel na Kubě.

Scénáristicky tu překvapivě věci dávají smysl a důvod proč se Dom proti ostatním obrátí je vcelku uvěřitelný, záporačka má až na závěrečný amok všech pět pohromadě a její chladný pragmatismus je opravdu nevyzpytatelný a také její navázání na předchozí díly má vcelku smysl. Tvůrci si také připravili nejedno překvapení, které vytasí v průběhu filmu a myslím, že se jim daří překvapit diváky (minimálně já sem pointu s přeběhnutím čekal jinde).

V některých částech je to přeci jen víc upovídané a některé pasáže alá soap opera jsou takřka směšné.. na záchranu těchto pasáží mají tvůrci ale v každé ruce jeden trumf.

Všechny nelogičnosti a za vlasy přitažené zvraty a dialogy jsou zapomenuty ve vteřině, kdy se na plátně poprvé setká Rock se Stathamem a rozjede se nefalšované hláskovací a akční peklo, které každého fanouška akce musí opravdu bavit. Akce je přehledně natočená a oba borci (přes rozdílné bojové přístupy) v ní dokážou rubat a hláškovat ostošest. Špičkování mezi Rockem a Stathamem dá vzpomenout na Willse s Waynesem v Posledním skautovi a vsadil bych se, že v jednu chvíli spolu Statham s Rockem hráli soutěž v urážkách a o tom, kdo se dřív rozesměje.. A když se jeden začal smát, tak to v tom filmu nakonec nechali. Chemie mezi nimi je naprosto parádní a ve chvílích, kdy jsou na plátně, tak nám je servírovaná řízná buddymovie. Navíc jestli mělo mít někdy Rychle a zběsile nadsázku, tak díky těmto dvěma Vám je to servírováno až pod nos a nevím jestli jsou jediní, kteří z toho mají vážně legraci, ale rozhodně si užívají každou sekundu před kamerou a odměněn je především divák.

Stále však sledujeme Rychle a zběsile. Takže sofistikovanou akci ve stylu Wicka nebo dospělejší řádění Logana rozhodně nečekejte. Jestli má ale popcornovka novou definici, tak je to rozhodně Rychle a zběsile 8. Film Vás sám donutí vypnout mozek zhruba během prvních pár minut a pak už jen sledujete svižnou akci, a to pro tentokrát úplně stačí, co víc, je to super.

P.S.: Tuhle reklamu si zapamatujte. Její verzi uvidíte ve velmi zábavné verzi a zajímalo by mě, kdo s tímto nápadem do filmu přišel. Osobně to tipuju na Rocka.

P.P.S.: Statham a Rock by vážně utáhli vlastní film.. tak snad to někoho napadne a brzy se nějakého podobného řádění vážně dočkáme.

8/10