RECENZE: Spider-Man: Homecoming

06.07.2017

Spider-man poprvé ve své sólové štaci pod křídly Marvelu s příznačným podtitulem Homecoming. Nová tvář, nové dobrodružství a už 16. celovečerní film, který patří do stále se rozrústajícího MCU. Letos nás čeká na podzim ještě třetí Thor a příští rok Black Panther a Avengers: Infinity War. Pojďme se ale podívat, jak se povedla Spideyho letošní štace.

Jak to už u filmů, kde převažují pozitiva nad negativy dělám, i tady zmíňím první negativa, která tu samozeřjmě jsou, ale není jich tolik a rozhodně nemají jakýkoli rušivý efekt. Prvním je asi trochu nadbytečné 3D. Většina akce se odehrává za tmy a to zkrátka pro 3D není úplně ideální. Druhou a menší výtkou je zkrátka, že nedostanete žádné překvapení. Marvel (Sony) jede na jistotu a servíruje nám další origin a "subvesmír", který se bude dále rozvíjet. Ale pokud marelovky máte rádi, tak tohle si rozhodně užijete, protože Spider-man patří mezi ty nejpovedenější sólové kousky, které jsme od nich mohli vidět.

A teď co všechno se povedlo. Za prvé hlavní představitel. Tom Holland jako patnáctiletý Peter Parker je zkrátka boží. Jeho entuziazmus je hodně nakažlivý a Vy mu budete fandit ať už zápolí jako Spider-man s gangstery a snaží se zavděčit Tonymu Starkovi tak, aby ho přijal mezi Avengers nebo na střední škole, kdy se potýká s klasickými teenagerskými problémy. Je to zkrátka sympaťák před i za kamerou (podívejte se na jakýkoli jeho rozhovor nebo občas mrkněte na jeho twitter a uvidíte, jak moc je sám nadšený z toho, že může hrát marvelovského nejznámějšího hrdinu - a tohle nadšení od přivádí i před kameru). A i když mi tohle možná nebudete věřit, tak pro mě je Holland nejlepším představitelem Spider-mana, kterého jsem viděl.

Další ohromný klad celého filmu je záporák - Adrian Toomes a.k.a. Vulture (což ve filmu podle mě ani jednou nezaznělo) v podání Michaela Keatona není jen šablonovitý záporák, který je ve filmu jen pro to, aby se měl náš hrdina na konci s kým porvat, ale je to rozumně uvažující pragmatik, který má své zásady a zrovna o Keatnovi se nebojím říct, že je to nejlepší záporák, kterého jsme za těch šestnáct filmů mohli poznat (Lokiho nepočítám jako klasického záporáka). Tady myslím pomohlo i to, že na začátku filmu se tvůrci úplně vykašlali na origin Spider-mana (všichni snad víme, jak přišel ke svým schopnostem, ne?) a místo toho se věnuje právě Toomesovi a odhalení jeho motivací pro to, co se rozhodne dělat.

Co se týče efektů, tak tady budete těžko hledat nějakou výtku, protože i když jsem řekl, že 3D je tu nadbytečné, tak se na to pořád dívá moc hezky. Technickou chybu tu nenajdete a pokud máte nakoukáno, tak si užijete nejedno pomrknutí a odkazy na další filmy. Tady se dostáváme už k poslednímu velkému kladu filmu, a to je začlenění do MCU. Tony Stark jako Peterův mentor se tu mihne jen párkrát a je to hodně dobře. Holland s Keatonem s přehledem táhnou celý film a Tonyho tu můžeme brát hlavně jako přínos a vysvětlení, odkud se berou všechny možné technické udělátka. Spider-manův oblek, nejsou totiž jen elasťáky, ale je to hi-tech oblek (jak už nám bylo představeno v Civil War), který vyvinul právě Stark a objevování jeho možností patří vůbec k tomu nejzábavnějšímu, co film nabídne. Mnohem více prostoru než samotný Tony tu pak dostane jeho šéf ochranky Happy Hogan, kterého jsme mohli vidět také ve všech Iron Manech, a to samozřejmě není všechno.

Spider-man: Homecoming je povedený úvod pavoučího hrdiny do jeho nové éry a dává zapomenout na poslední víceméně nepovedené filmy (Spider-Man 3 až Amazing Spider-Man 2). Když Vás bude bavit, budete se smát, když vás bude napínat, bude napnutí. Castingové trefy spolu s celkovou hravostí pak dokážou zabavit natolik, že Vám to celé uteče jako voda. Za mě jednoznačne povedená záležitost, kterou jsem neviděl naposledy. I když jsem měl očekávání vcelku vysoká, tak je film dokázal dokonce ještě předčít. A tomu já říkám trefa.

P.S. I tady se dočkáme dvou potitulkových scén, takže pokud z nějakého důvodu (minimálně u Marvelovek) odcházíte z kina dřív, tak vydržte, protože zejména ta druhá byla hodně parádní.

P.P.S Před filmem poprvé v kině běžela (u nás) ukázka na třetího Thora. A ve 3D to vypadalo naprosto fantasticky. Takže očekávání na podzim se zase trochu zvedla.

9/10