RECENZE: The Boys

06.08.2019

V dnešní překomiksované době není jednoduché zaujmout na filmovém a televizním poli něčím originálním nebo neotřelým. Zatímco v kinech se jede převážně na jistotu v podobě marveláckých blockbusterů, v televizi se rojí projekty, které by byly v kinech pravděpodobně odsouzeny k záhubě. Po výborné Umbrella Academy z loňského roku a ještě předtím, než na nás z HBO vykouknou seriáloví Watchmeni a než se s námi poslední řadou rozloučí Preacher, přichází novinka The Boys od Amazonu. Tu spojuje se zmíněným Preacherem nejen Garth Ennis jako autor předlohy, ale také Seth Rogen a Evan Goldberg, kteří dostali Preachera na malé obrazovky a nyní se jim to povedlo i s The Boys.

The Boys nám představují svět, kde existence superhrdinů v našem světě je brána jako samozřejmost a jejich schopnosti jsou využívány nejen pro záchranu životů a potírání zločinu, ale také v marketingu při prodeji nejrůznějších hraček, oblečení nebo kosmetiky, při natáčení filmů, seriálů a tak podobně. Ze superhrdinů jsou zkrátka ikony a ve Spojených státech jich je stovky a megakorporace Vought International je pronajímá do měst, aby chránili místní obyvatelstvo. Těmi nejznámějšími je pověstná "Sedma", která aktuálně shání svého sedmého člena. Doposud to zní jako fádní a zaměnitelný komiksový příběh, ale zas tak jednoduché to úplně není. Superhrdinové v The Boys jsou vykresleni jako slávou a mocí opíjející se individua, jejichž morální kompas možná kdysi ukazoval směrem k pomoci ostatním, dnes už to tak ovšem v žádném případě není a jejich "záchranné mise" se často neobejdou bez vedlejších ztrát. A právě to je jeden z hlavních motivů celého seriálu. Sledujeme totiž příběh mladého Hugha (Jack Quaid - syn Dennise Quaida a Meg Ryan), který přijde o svou přítelkyni obzvláště drsným způsobem právě díky počínání jednoho ze superhrdinů. Po této tragédii ho vyhledá agent FBI Billy Butchter (perfektní Karl Urban), který mu dá nahlédnout pod pokličku naleštěného superhrdinského pozlátka a Hugh tak odhaluje, že ne všechno je tak, jak se zdá zpočátku být, a to nejen se superhrdiny.

The Boys patří bezesporu k těm méněčetným adaptacím, které dávají náhled na superhrdiny ze zcela odlišného úhlu, ale rozhodně nečekejte pohled zcela originální. Pokud jste četli Moorovu Top 10, viděli/četli Watchmeny, tak už jste se s podobným světem již setkali a The Boys jdou v určitých ohledech ještě dál. Garth Ennis už ve svém Preacherovi ukázal, že svaté mu není zhola nic a The Boys mu pak nezůstávají dlužni vůbec nic. Takže i když se nejedná o zcela originální námět a v superhrdinech poznáte jejich předobrazy z jiných komiksových stájí, neznamená to, že by nás nečekala zábavná podívaná. The Boys jsou naprosto zvrácená, ale rozhodně zábavná podívaná a nejednou budete žasnout nad tím, kam jsou tvůrci ochotni zajít pro to, aby diváka pobavili a zároveň šokovali. Ale pokud nahlédneme pod povrch všech těch zvráceností dojdeme k tomu, že se tu vlastně řeší závažná a zároveň aktuální společenská témata ať už z pohledu jednotlivce nebo skupin a už je zcela na každém, zda se nechá unést pouze na vlně oné zvrácené zábavy nebo si zvolí zádumčivější pohled na věc a na The Boys se podívá i z té vážnější stránky. Pravdou totiž je, že seriál funguje v obou těchto aspektech a díky (ne)sympatickým hrdinům, vizuálu, na kterém u Amazonu rozhodně nešetřili a zajímavému příběhu, který možná v nějakém větším rámci odtušíte, ale v detailech a ve vývoji jednotlivých postav Vás dokáže nejednou za těch osm epizod první řady dozajista překvapit, ať už se jedná o samotného Hughieho, supermanovského Homelandera, variací na Aquamana se jménem Deep a vlastně i u všech ostatních. Najít si svého oblíbence určitě nebude těžké a právě díky tomu, že postavy a jejich vývoj je bezesporu zajímavý, tak nebudete mít problém seriál zhltnout během jednoho odpoledne.

Je pravda, že v posledních dvou epizodách už se hrany zvrácenosti značně omelou a zvyknete si na ně, nicméně i přesto nás do posledního dílu čeká podívaná, která ve Vás bude rezonovat ještě nějakou dobu po shlédnutí a nejen díky cliffhangeru v samotném závěru se budete těšit na druhou řadu, která byla potvrzena ještě předtím, než měla premiéru ta první.

90%