RECENZE: True Detective: The Big Never

22.01.2019

Týden se s týdnem sešel a HBO nám přichystalo další epizodu Temného případu, tentokrát s názvem The Big Never. Tou nejpalčivější otázkou po odvysílání úvodu zůstalo, zda se podařilo udržet laťku nastavenou prvními dvěma epizodami, které si odbyly premiéru minulý týden společně.

Příběhově logicky navazujeme na konec předešlého dílu, a to ve všech třech časových rovinách. Mysteriózní a filozofické linky děje si užijeme především v roce 2015, kdy řešíme Hayesův výpadek paměti. V roce 1990 díky nově nalezeným důkazům probíhá snaha o znovuotevření případu sourozenců Purcellových. A konečně v roce 1980 se samozřejmě vydáváme dál po stopách, které dvojici detektivů Hays a West vedou dál a objevují se další vodítka, podezřelí a okolnosti, které s případem mohou, ale také nemusí souviset. Jedno je ale jisté už teď - nic se neděje bezdůvodně a i zdánlivě nesouvisející linky dozajista promluví v budoucnu a nahlas.

Na třetí epizodu probíhající třetí řady jsem byl hodně zvědavý z několika důvodů. Jednak je tu očividné zaháčkování, které se úvodu povedlo na výbornou. Ale pak tu byla obava smíšená se zvědavostí, zda po vystřídání režiséra na křesle nedojde i k poklesu kvality. V tomto případě by to totiž mrzelo o to víc, protože Jeremy Saunier byl nahrazen Danielem Sackheimem, který dostal na starosti celkem čtyři epizody z celé řady, což je rovná polovina.

Veškeré obavy se ale ukázaly jako liché. Celková atmosféra i vizuální styl nastavený prvními dvěma díly je zachována, a pokud bychom nevěděli, že se režie ujal někdo jiný, pravděpodobně by to divák ani nepoznal. Největší důraz byl pak v The Big Never kladen na linku v roce 1990, kde jsme se poprvé dočkali detektiva Westa v podání Stephena Dorffa. A jestli se zpočátku zdálo, že to bude jen přihrávač oscarového Aliho, tak na větším prostoru, který mu třetí epizoda dopřává, ukazuje pravý opak. A není jediný, kdo víc prostoru dostane. Dočkáme se otce ztracených sourozenců, indiánského sběrače šrotu, který je stejně jako Hays veteránem z Vietnamu, což se i tento týden neopomnělo zmínit.

Laťka tedy nadále zůstává na své pozici a po třetím díle příslib toho, že pravděpodobně koukáme na nejlepší řadu Temného případu, zůstává. Další dvě epizody si po režijní stránce vezme na starost poprvé duchovní otec a tvůrce celého seriálu Nic Pizzolatto. Asi se nemáme čeho bát.

90%