RECENZE: Vetřelec: Covenant

16.05.2017

Dlouho očekávaný návrat dvoučelistého xenomorfa je od zítřka oficiálně v tuzemských kinech. Trailery bohužel moc nepřesvědčily, na druhou stranu promo, které se odehrávalo mezi Prometheem a Covenantem se mi líbilo. Otázka je na snadě: Jde do kin prequel kvalitního Vetřelce nebo sequel nepovedeného Promethea?

Nebudu to napínat a pokud jste neviděli moje "nadšené" Čerstvé dojmy, tak vězte, že Alien Covenant je vážně průšvih, velký průšvih. Snažil jsem se najít alespoň nějaké klady a po tragických ohlasech nejen ze zahraničí k celému filmu mít nějaký nadhled. Scottovi ale jakoby bylo všechno jedno, na všechno kašlal a točil si co chce.

Už úvodní scéna, kdy sledujete Fassbendera v podvlíkačkách, jak diskutuje s filozofujícím Guyem Piercem dá jasně tušit, že horor se nekoná a namísto toho se bude pokračovat ve filozofování o původu člověka a jeho místě ve světě. A to má ve Vetřelci vážně někoho zajímat?!

Po tomhle několikaminutovém úvodu se přesuneme na loď Covenant, kde je aktuálně celá posádka v kryospánku a o celou loď se stará android Walter (nová verze Davida z Promethea) opět s tváří Fassbendera. To alespoň prozradilo, že krátká videa, která jsme mohli vidět v rámci kampaně Last Supper a The Crossing nejsou sneak peeky (celé scény z filmu), ale opravdu jen dva krátké předfilmy před Covenantem. Pokud jste je neviděli a do kina se na Covenanta stále chystáte, tak se klidně na obě videa podívejte, neprozradí Vám nic z filmu dopředu. Tohle byl celkem zajímavý krok k propagaci filmu a hlavně video The Crossing mě nakonec přesvědčilo, že by Covenant ve finále mohl za něco stát (nestál). Takže to jsou dva malé plusové body, které vlastně s výsledným filmem nemají co dělat, ale pokud by se něco takového stalo stadardem u některých filmů namísto potitulkových scén, vůbec bych se nezlobil.

Logicky se na začátku musí všechno ehm.. posrat a hrdinové se rozhodnou nevrátit se do kryospánku na dalších sedm let, ale letět se podívat na planetu, odkud přišlo vysílání s písní Veď mě dál, cesto má (WTF?).

A když už je řeč o hrdinech.. Nesympatičtější casting už ve filmu asi nenajdete. Oukej Danny McBride je fajn a Fassy si jede to svoje (James Franco stráví na plátně asi tak 10 sekund a promluví jen na jednom videu), ale to jsou dva z 16 lidí a zbytku už jenom kvůli jejich stupiditě přejete co nejbolestivější smrt. A když se i ta dostaví, tak ani to pořád není dostatečná satisfakce za všecno, na co jsme nuceni koukat. Vážně sem se několikrát nahlas smál a nechápavě vrtěl hlavou. A novej pokus o Ripleyovou? To vážně? Jak herecky, tak charakterově úplně mimo. Holka, která se v druhý půlce zničehonic sebere a začne bejt strašnej bad-ass, která si to jde rozdat s Vetřelecem "na férovku"?

Trochu chvály si nicméně zaslouží vysvětlení vzniku Vetřelce a technické zpracování, které opět muselo stát balík a je to na filmu vidět. Bohužel většina scén s titulním xenomorfem je dost zběsile nastřihaná a tak si ani jednotlivé masakry pořádně neužijete, na druhou stranu jsou řádně brutální a opravdu nehezky se na ně kouká, což je zase docela fajn a místy na Vás ta atmosféra z původních filmů mrkne. To je ale ve výsledku pořád málo a když už je na konci zcela jasné, co se ještě v posledních pár minutách oderaje a je tu pokus o naháněčku na vesmírné lodi, tak už jsem byl tak otrávenej, že mi to bylo vážně jedno.

Závěrečný twist-netwist, který se dal dost dobře očekávat, podle mě také nemůže nikoho usadit a pokud si tímto nechal Scott otevřená vrátka ještě pro další díl, tak už opravdu NE, děkuji.

Alien Covenant se tedy nestal vytouženým přemostěním mezi nepovedeným Prometheem a legendárním Vetřelcem, nýbrž klasickým sequelem. Nepovedeným sequelem nepovedeného Promethea a já opravdu nemůžu jinak, než Vám poradit nového Vetřelce vynechat, protože zcela jasně zápolí o post nejhoršího filmu s Alienem s Aliens vs. Predator 2. Je mi jasné, že hardcore fanoušci si na film tak jako tak musejí zajít a já Vám peji, abyste si na tom něco, co se Vám bude líbit třeba našli.. Já hardcore fanoušek nejsem a hledal jsem.. hledal jsem hodně, ale Ridley Scott se tu zkrátka pokusil zámést hovno pod hezký koberec, takže se to tváří, že se nic neděje, ale pořád to strašně smrdí. A tohle si podle mě Vetřelec v žádném případě nezasloužil.

3/10