RECENZE: Alita: Bojový anděl

24.02.2019

Robert Rodriguez převzal od Jamese Camerona jeho vysněný projekt, který on sám odsunul na vedlejší kolej kvůli Avatarům.  Už jen z pozice producenta si pak pohlídal, aby celovečerní adaptace japonské mangy dopadla podle jeho představ.

Ve 26. století je lidstvo zase jednou distopickou společností, která na Zemi jentaktak přežívá ve špinavých městech. Existuje už jen poslední civilizované město, které se vznáší v oblacích a dostat se tam je pouze pro vyvolené. Jednou z možných cest, jak tohoto cíle dosáhnout je stát se šampionem v oblíbené hře zvané motorball, u které je třeba lidskost odsunout na druhou kolej, a to nejen po stránce smýšlení, ale i po fyzické stránce. Robotické úpravy jsou to totiž naprosto samozřejmou součástí života v budoucnosti, kterou nám Alita představuje a pro náš příběh samozřejmě i dost zásadní. Alita (Rosa Salazar) je totiž sama android, ve kterém je uchováno pouze lidské vědomí a ve vypnutém a skoro zničeném stavu ji na skládce objeví doktor Dyson Ido (Christopher Walz). Po zapnutí se ovšem ukáže, že Alita si nepamatuje nic ze své minulosti, takže svět ve kterém se ocitáme spolu s jeho pravidly objevujeme jejíma zvětšenýma (a nutno dodat že i roztomilýma) očima.

Alita je v první řadě ukázkou toho, čeho je současný Hollywood schopen po technické stránce, pokud se zainvestuje ten správný obnos peněz. Můžeme jí vyčítat ledacos, ale technické provedení rozhodně ne. Na celý film se kouká krásně, vizuál je vcelku uvěřitelný a pokud se z ukázek zdálo, že zvětšené oči a celkově roboti zde budou působit neuvěřitelně a možná směšně, ve výsledné podobě tomu tak rozhodně není. Za pochvalu stojí rozhodně i casting v čele s Rosou Salazar. I přesto, že jí je třicet, dokázala naivní puberťačku ztvárnit bez jakéhokoli problému a sympaticky natolik, aby jste ji věřili, fandili a nakonec hlavně díky ní více jak dvouhodinová stopáž uteče vcelku rychle. Christopher Walz předvádí jako obvykle výborný výkon a i když film nabídne více záporáků, kde jedním z nich je i oscarový Mahershala Ali, Ed Skrein jako jeden z lovců odměn ho dokáže zastínit a právě scény, ve kterých hraje důležitou roli právě Skrein osobně považuji za ty nejzábavnější v celém filmu.

Bohužel se ale nepodařilo mě na naivnější vlnu dostat úplně a tady přichází zádrhel. Rozhodně netvrdím, že by byla Alita špatným filmem, ale to, jak ji doceníte bude záviset na tom, jestli se dokážete naladit na naivní dětskou vlnu. Co se týče příběhu, tak se tu totiž jede v těžkých béčkových vodách a kdyby se do Ality nenasypalo tolik peněz, aby vypadala tak, jak vypadá a nestál za ní samotný Velký Jim, tak by to byl spíš "straight to DVD" materiál. Vše je tu jednoduché, předvídatelné a bohužel jen tak klouzající po povrchu světa, který by mohl nabídnout mnohem více, než je nám dovoleno vidět. Do toho je tu rozehraný daleko větší příběh, než ten, který vidíme v tomto filmu a hodně okatě se tu spoléhá na to, že bude natočen další díl, k čemuž s přihlédnutím k dosavadním ziskům a spíše vlažným recenzím pravděpodobně nedojde. Je to hodně podobný případ jako Bessonův Valerian a město tisíce planet, který pro mě byl ale o něco zajímavější a zábavnější. Pokud navíc čekáte nějakou velkolepou akci, tak té se ve filmu také víceméně nedočkáte. Jeden souboj, jeden flashback, jeden závod v motorballu, a to je vlastně všechno.

Jako cílovou skupinu bych pro film viděl děti od dvanácti do patnácti let a pokud je v sobě dokážete při sledování probrat, zvládnete si Alitu užít bez jakýchkoli problémů. U mně se to povedlo jen částečně a vím, že pokud ji někdy budou dávat v televizi a já na ni narazím, klidně ji nechám zapnutou a po očku sledovat. Ve výsledku je to však generický film, který kromě technické zpracování nenabízí nic nového, ale právě vizuální stránka spolu se sympatickými postavami a herci táhnou film z vod úplného zapomnění do těch přinejmenším průměrných.

55%