RECENZE: Captain Marvel

11.03.2019

Blockbusterová sezóna začíná nabírat na obrátkách a po Alitě přichází první ze tří marvelovských filmů, kterých se letos dočkáme. Captain Marvel s tváří Brie Larson se nevyhnula před uvedením do kin trocha kontroverze, ale s tou my si hlavu nepářeme a byli jsme zvědaví hlavně na to, jak se povedl film jako takový a jestli se nám už náhodou nezají sledování dalšího komiksového originu.

Ve snímku Captain Marvel sledujeme příběh Kree válečníce Verseové (Brie Larson), která právě prochází výcvikem pod dohledem svého mentora Yon-Rogga (Jude Law) a spolu s týmem ostatních hrdinných válečníků Kree se snaží zastavit invazi Skrullů pod vedením generála Talose (Ben Mendelsohn), která probíhá na vícero planetách. U Skrullů je však potíž v tom, že se jedná o rasu, která na sebe dokáže vzít podobu čehokoli živého a převzít částečně i vzpomínky svého předobrazu, čímž se stává jejich odhalení opravdu hodně obtížným. Během jednoho ze střetů se Skrully věci neproběhnou úplně podle plánů a Verse se po něm ocitá na planetě C-23, což je naše oblíbená Země. Tady se seznamuje s agentem S.H.I.E.L.D.u Nicholasem Furym (Samuel L. Jackson) a společnými silami se tak invazi Skrullů na Zemi pokusí zastavit.

V pořadí již jedenadvacátý celovečerní snímek spadající do stále se rozšiřujícího Marvel Cinematic Universe nám představuje svoji zdá se nejsilnější hrdinku a dost možná právě ona by měla být ta, co nakonec zachrání situaci po událostech loňské Infinity War. Pokud jste viděli poslední Avengers až do konce (a já předpokládám, že pokud čtete tuto recenzi, tak drtivá z Vás ano) víte, že v potitulkové scéně Nick Fury těsně před tím než se z něj stal posyp na chodník pagerem zavolal právě Captain Marvel. A představuje nám ji tak, jak to v Marvelu umí a znají. A dělají to opět.. ehm.. stejně.

Pokud od Captain Marvel čekáte nějakou revoluci nebo novátorský přístup, je dobré vrátit se oběma nohama na zem a očekávání v tomto směru zchladit. Marvel v žádném případě nehodlá experimentovat a s jistotou sobě vlastní nám servíruje mix toho, co už jsme viděli a Captain Marvel je tak kombinací Kapitána Ameriky, Strážců galaxie a Thora, kde není nouze o akci ani o ten marvelovský humor, který je jedněmi chválen a druhými zatracován jako dětinský. Netlačí se tu ale tak na pilu, jako třeba u třetího Thora a Captain Marvel se rozhodně nesnaží být vtipným filmem za každou cenu a většina vtipů naráží na dobu devadesátých let a zejména pamětníci této doby, se zasmějí tam, kde mladší publikum nebude moc chápat.

Technicky se samozřejmě jedná o špičku a jen těžko budete hledat nějakou chybu ve vizuálu, který od prvního a v tomto ohledu skromného Iron Mana udělal ohromný pokrok. Co se příběhu týče, tak i přes více či méně opakovaná témata, se tvůrcům povedlo vytáhnout i pár zvratů, které dost pravděpodobně nebude čekat ani komiksový znalec a je vidět, že ve ve filmovém Marvel Studios mají odvahu směřovat vlastním směrem i co se týče zásadnějších událostí a díky tomu tak překvapit i fanoušky komiksů. Oscarová Brie Larsen je v roli Verseové hodně sympatická a co se týče castingu, tak můžeme jednoznačně říct, že se jedná o další povedenou trefu a o zbylé postavy pak samozřejmě nezůstávají pozadu. Omlazený Nick Fury, Jude Law, Ben Mendelsohn nebo Anette Bening, ti všichni mají hodně co říct a dojde samozřejmě i na vedlejší postavy, které se už objevily v ostatních filmech a zejména pro fanoušky MCU je tu samozřejmě nejedno pomrknutí.

Ke Captain Marvel jsem měl spíše chladná očekávání a pravděpodobně i to se promítá do mého závěrečného hodnocení. Film jsem si totiž nakonec bezezbytku užil. Viděl už jsem ho ve verzích s titulky ve 3D i ve 2D s dabingem a v obou verzích se jedná o zábavný film, který dokáže zabavit mladší i starší publikum a samozřejmě nejvíc by si ho měli užít ti, kteří čekají na Endgame, která už doslova klepe na dveře a nezapomene se připomenout v jedné ze dvou potitulkových scén. Závěrem za zmínku určitě stojí i úvodní logo Marvel Studios, které bylo pro tento film upraveno, aby vzdalo hold zesnulému Stanu Lee, což diváci v sále na předpremiéře ocenili potleskem a cameu Stana Lee ve filmu pak dal tento detail zase malinko větší hloubku.

85%