RECENZE: Dark

05.03.2018

Němci nám ukázali, že pro prvotřídní televizní podívanou nemusíme chodit přes oceán nebo průliv La Manche, ale stačí se porozhlédnout u našich středoevropských sousedů. Zkazky o evropských Stranger Things předcházely tomuto německému seriálovému klenotu, ale nebyly tak úplně přesné, protože Dark má mnohem blíže ke zcela jiným záležitostem a povedlo se mu zajímavě klamat tělem, což vyústilo v jedno z největších překvapení, které jsem v posledních letech viděl.

Příběh seriálu nás ve svém úvodu zavede do nepříliš vzdálené budoucnosti. Píše se rok 2019 a svět je samozřejmě k nerozeznání od toho, jak ho známe my dnes. První událostí, kterou jako diváci uvidíme je sebevražda otce jedné z hlavních postav seriálu Jonase, který za sebou nechá obálku se zprávou, která zásadně změní život nejen Jonasovi. Co v dopise na rozloučenou Jonasův otec napsal se samozřejmě dozvíte. Ale ne ode mě.

Co se týče příběhu, tak tady skončím, protože jedním z největších pozitiv, které seriál nabízí je moment překvapení v tom, o co v něm vlastně kráčí a já tuhle recenzi vezmu jen velmi stručně, protože nechci ani napovídat, o čem vlastně Dark je. Zároveň bych Vás ale rád navnadil k jeho shlédnutí, protože nechat se odradit třeba němčinou by byla zatracená škoda (máte možnost podívat se na seriál i s anglickým dabingem).

Seriál má ve své první řadě (ano, už byla potvrzena řada druhá) deset epizod od 42 do 56 minut a zvládnout se dá celkem bez obtíží za jeden den. Je navíc napsaný takovým způsobem, že Vám vlastně ani nedá moc na výběr. Postupné rozkrývání veškerých tajemství, vztahů a pletich, které nabízí obyvatelstvo městečka Winden je zkrátka radost sledovat a díky tomu, že sledujeme postavy od útlého věku až k těm důchodovým, je tu i jistá rozmanitost v jejich menších osobních příbězích, které ovšem také hrají velmi důležitou roli v tom, co se odehrává  v širším spektru dění.

Jak jsem říkal, seriál zvládl celkem úspěšně mást tělem. Ukázka se soustředí především na ztrácející se děti, na plakátu je kluk ve žluté bundě s kapucí, tajemná jeskyně. Tyto indicie celkem jasně napovídají, že by se mělo jednat o variaci na kingovské To, které loni v kinech oslavilo ohromný úspěch. Obrázky nám zase ukazovaly především teenagery, což zase může budit dojem odlehčenější podívané pro mladší publikum. Obě varianty jsou ale vedle jak ta jedle. Dark je neuvěřitelně promyšlený a dospělý počin, který zachází se svými postavami přesně v celkovém vyznění celého seriálu. A hlavními postavami nejsou jen teenageři, ale i jejich rodiče a prarodiče.

Pokud se rozhodnete dát seriálu šanci (a já opět říkám, že byste opravdu měli) dovolím si dvě rady pro sledování. Zaprvé opravdu sledujte a vnímejte to, co se děje. Ono otřepané "všechno se děje z nějakého důvodu" tu platí trojnásob a všechny detaily, které Vám tvůrci ukazují, Vám ukazují záměrně a pomohou Vám orientovat se v příběhu. Tou druhou radou je, abyste vnímali a správně přiřazovali jednotlivé postavy k sobě, co se týče jejich vzájemných vztahů. Počas celé první řady totiž nevytáhneme paty z městečka Winden a jak už to na malých městech bývá, vše se točí především kolem několika rodin.

Pokud bych měl seriálu něco vyčíst, napadá mě pouze klasické vypuštění celé série na Netflixu naráz. Seriál má ohromný potenciál a děje se toho v něm tolik, že člověk má neustále o čem přemýšlet a pokud by se vypouštěla klasicky jedna epizoda týdně, dalo by to prostor nejrůznějším teoriím, které by v tomto případě mohly jít do opravdu ohromných rozměrů. Nejednou jsem si při sledování vzpomněl na nadšené diskuze u piva o tom, co se stalo v posledních Lostech a co to všechno znamená nebo na různé teorie při odkrývání první řady Temného případu. Bohužel při vypuštění celé řady naráz jsme o tohle ochuzeni a já si myslím, že v případě seriálu Dark je to opravdu velká škoda. Hype, který by se spustil právě díky diskuzím, by mohl být opravdu velmi zajímavý.

Velmi mě mrzí, že jsem si na Dark udělal čas až po třech měsících, protože by se zcela jasně umístil v žebříčku toho nejlepšího, co v roce 2017 vyšlo. Pokud tedy ještě stále váháte, jestli Dark dát šanci, opravdu mi věřte, že tenhle seriál za to rozhodně stojí. Já si ho budu držet v hlavě na prvním místě pro případ, když se mě někdo zeptá na seriál, který bych doporučil.

95%