RECENZE: Detectorists

01.03.2017

(Skoro) ztracený klenot o hledání pokladů.

Vzpomínáte na jednookého piráta z Pirátů z Karibiku nebo na Orella ze Hry o trůny (ten, který se převtěloval do orla)? Tak to je prosím Mackenzie Crook, který nám, v prozatím třinácti epizodách, nabídl jeden z nejlepších feel-good počinů posledních let. Bohužel tento seriál v dnešní záplavě kvalitní televizní produkce poněkud zapadl, ale minout ho úplně by byla zatracená škoda!

Andy (Mackenzie Crook) a Lance (Toby Jones - Captain America, Princ a pruďas) jsou dva loseři, kteří toho nemají moc na práci, a tak věnují se tak svému nejoblíbenějšímu koníčku - hledání kovů. Jak název napovídá, jsou to detektoristé (POZOR neplést s detektory), kteří chodí po loukách, polích a hledají.. a protože i cesta může být cíl, je právě hledání to, co je baví nejvíc. sice doufají, že najdou zlato nebo podobný cenný poklad, ale po většinu času se musí spokojit s kroužky od plechovek, zátky od piv a podobnými cetkami. Na druhou stranu i těmito cetkami se pak můžou před ostatními chlubit na pravidelných schůzkách DMDC (Danebury Metal Detecting Club).

S hlavními hrdiny se seznámíme ve chvíli, kdy nezaměstnaný a zadaný Andy dokončuje studium archeologie a dobrodinec Lance se právě dost těžce vyrovnává s rozchodem se ženou, která využívala jeho dobroty a dokonce v tom dál pokračuje i po jejich rozchodu. Těmto dvěma do jejich zavedených stereotypů vstoupí sympatická Sofie, do které se oba zakoukají a dají se do pohybu události, které všem zamotají hlavu.

Ano, je to tak trhlé a v základu jednoduché, jak se Vám zdá, ale rozhodně by byla chyba nechat se touto základní premisou celého seriálu odradit. Přišli byste totiž o výborné postavičky anglického venkova, které jsou všechny do jedné bezchybně zahrané, a co je snad ještě důležitější - všechny Vás budou zajímat a hlavně bavit. Detectorists je seriál právě o těchto postavách a je trochu škoda, že více prostoru dostanou vedlejší charaktery až ve druhé řadě (hlavně dvojka Russel a Hugh, kteří by snad utáhli i vlastní seriál). Všechno je navíc natočeno velice líbivou formou, kdy se Vám za všech (prozatím) 13 epizod nepřejí jediný detailní záběr na jakéhokoli hmyzáka, pole, rostlinu, sledování hrdinů při detekování za východu nebo západu slunce a pokud nepočítáme Lancův pokus při hudební soutěži, tak si celý seriál vystačí s jedinou písní a jedním ústředním motivem, a to je v tomhle případě také naprosto v pořádku.

Zcela záměrně jsem Vám načrtl pouze hlavní postavy - nechci Vás ochudit vůbec o nic z tohoto málem zapadlého klenotu současné televizní tvorby. Pokud Vás baví absurdní britský humor a venkovské prostředí, které má co nabídnout ohledně rozmanitosti charakterů, neváhejte a do Detektoristů se pusťte hned teď. Není to jeden z těch seriálů, na které musíte koukat vkuse (navíc se skrovným počtem epizod by byla škoda si je vyplácat na jedno odpoledne). Rozhodně ale stojí za to, mít je v pořadí, a když nebudete vědět na co se zrovna podívat.

Jednooký pirát a doktor Zola totiž přestali být jednookým pirátem a doktorem Zolou. Stali se pro mě Andym a Lancem.

9/10