RECENZE: Jak vycvičit draka 3

26.02.2019

Škyťák a Bezzubka se potřetí (a pravděpodobně naposledy) vracejí, aby nám po dlouhých pěti letech představili další kapitolu tohoto vikingsko-dračího soužití. Předchozí filmy se dají rozhodně označit za nadprůměrně povedené, takže kvalitativní očekávání pro závěr této dračí trilogie nebyla nikterak malá.

Už je to pár let, co se Blpané nadobro spřátelili s draky a pod vedením nového náčelníka Škyťáka a alfa draka Bezzubky se ostrov Blp dračími mazlíčky jen hemží. A hemží se to natolik, že se ostrov pro všechny své obyvatele stává více než těsný a je tedy potřeba, aby náčelník přišel s řešením na situaci, která nastala především díky němu a jeho lásce k drakům. Samozřejmě to ale pro naše hrdiny nebude tak jednoduché, protože v patách při hledání nového útočiště jim jsou obávání lovci draků, kteří chtějí všechny draky sprovodit ze světa jednou pro vždy.

Co se týče příběhu, tak nám třetí dobrodružství oblíbených hrdinů nenabízí nic převratného a do škatulky rodinné zábavy tak padnou jako ulité. Stejně jako u předchozích dvou filmů ale platí, že na své si přijdou jak ty nejmenší, tak ti starší a nudit se divák v kině opravdu nebude. Jako jeden z mála animáků, který se dočkal pokračování, Jak vycvičit draka nabízí dospívání a stárnutí svých hrdinů, což s sebou logicky nese kromě hledání zmíněného útočiště i různá vztahová dilemata. I z toho důvodu lze toto pokračování označit jako "nejdospělejší", ale je třeba stále myslet na to, že se pohybujeme na poli animované fantasy pro celou rodinu s tím, že na dospělého diváka je v celém filmu snad pouze jediné pomrknutí.

Přiznám se, že oba předchozí díly mě už ve svém průběhu dokázaly emočně trefit na ta správná místa a to samé jsem tak nějak čekal i tentokrát. Musím ale říct, že první polovina filmu nemá tak dobré tempo a víceméně přešlapuje na místě a chvíli mi trvalo, než jsem se dokázal naladit na "dračí" vlnu. Další výtkou, kterou ke snímku mám je záporák. Ne že by byl vyloženě špatný, ale hrozba, se kterou se dračí parta musela vyrovnat ve druhém díle byla mnohem větší a také byla během jednoho střetu zaplacena životem. Podobné tragédie se zde nedočkáme a bohužel došlo i k upozadění všech vedlejších postav, ze kterých se stali pouze epizodičtí přihravači pro trio Škyťák, Bezzubka, Astrid a pokud Vás baví Snoplivec, Rybinoha a spol. budete muset zabrousit do televizních vod, kde se v seriálu dočkali samozřejmě mnohem více prostoru.

Ve druhé polovině ale už všechno klape tak jak má a dovedeni jsme do závěru na vlně, která baví i dojme a i když odtušíte, kam se celé dění bude ubírat a jak to celé dopadne, na výsledném dojmu to vůbec neubírá. Technické zpracování je opět na špičce a zejména u přeletů nad oceánem jeden dokáže zapomenout na to, že kouká na animák a já jsem chvílemi i zalitoval, že jsem viděl 2D verzi, protože ve 3D jsou některé scény jistě dechberoucí. Trochu mrzí i to, že se u nás distributor rozhodl uvést film pouze s českým dabingem, takže na hlasy Jaye Baruchela, Cate Blanchette, Kitta Harringtona nebo Jonaha Hilla si budete muset počkat až do obýváku.

Přes všechny výtky, které k filmu mám jedním dechem dodávám, že platí hlavně ve srovnání s předchozími dvěma filmy. Jak vycvičit draka 3 sice nedosahuje kvalit svých předchůdců, ale v žádném případě jim nedělá ostudu a stále se jedná o animovaný nadprůměr, který uzavírá jedno velké životní dobrodružství postav, které si nelze nezamilovat a ke kterému se jistě budeme čas od času rádi vracet.

85%