RECENZE: Mowgli: Legend of the Jungle

18.01.2019

Dva roky po Knize džunglí od Jona Favreau přichází se svojí verzí adaptace této knižní klasiky Andy Serkis. Film měl být původně uveden v kinech, ale na poslední chvíli bylo o jeho osudu rozhodnuto jinak a distribuce byla převedena pod Netflix. Andy Serkis kromě sebe dokázal pro namluvení zvířecích hrdinů získat hvězdy jako Christian Bale, Benedict Cumberbatch nebo Cate Blanchette a už jen tento výčet slavných jmen by mohl být pro spoustu diváků dostatečným důvodem pro to, aby nové verzi dali šanci i po tak krátké době, jakou dva roky bezesporu jsou.

Přiznám se, že knižní předlohu od Rudyarda Kiplinga jsem nikdy nečetl a tak nemohu porovnat, nakolik je vůči ní přesnější verze Favreaua nebo Serkise, ale vsázel bych spíš právě na tuto novější verzi. Příběh Mowgliho ale jistě není potřeba nějak do hloubky rozepisovat, protože více či méně jsme s ním obeznámeni snad všichni. Novorozeně Mowgliho nalezne panter Bagheera (christian Bale), vlčí smečka ho adoptuje a vychová jako jednoho ze svých a pod vedením Bagheery a medvěda Balooa (Andy Serkis) se Mowgli připravuje na test, kde má dokázat, že je plnohodnotným členem smečky. To vše ne tak úplně z povzdálí sleduje tygr Shere Khan (Benedict Cumberbatch), který si brousí zuby nejen na Mowgliho a samozřejmě i had Kaa (Cate Blanchette), který má k dění v džungli také co říct.

Pro Andyho Serkise - režiséra je Mowgli po Nádechu pro lásku teprve druhým celovečerním filmem a od začátku prohlašoval, že se bude jednat o poznání temnější podívanou, než jakou jsme dostali před dvěma lety od studia Disney. Nutno říct, že Serkis v tomto ohledu rozhodně nelhal a temnější a dospělejší pojetí je na filmu znát od prvních minut. Samozřejmě má Mowgli s verzí od Favreaua několik styčných bodů, ale ty v té největší míře zůstávají spíš u postav než v samotném ději. A co se týče zvířecích hrdinů, tak je tu ještě jeden ohromný klad, který se u Disneyho ne úplně povedl, a tím je podoba zvířecích hrdinů se svými hereckými dabéry. Balea, Serkise, Cumberbatche i Blanchette poznáte jak po hlase, tak podle rysů v obličejích a i v těchto podobách odvádějí nadstandartní výkony, jak se na ně sluší a patří.

Bohužel ale musím říct, že na mě celkové Serkisovo pojetí moc nezapůsobilo. Díky zvířecí podobě hercům jsem dokázal přejít slabší CGI, ale zkrátka si mě Mowgliho dobrodružství v džungli v tomto podání nedokázalo získat. Velmi milé překvapení pro mě přišlo krátce po polovině filmu, kdy pro mě přišla nejzajímavější část celého filmu, kde se Mowgli začleňuje do společnosti malé vísky a kdy jsem doufal, že se přijde s něčím zcela odlišným od Disneyho. Bohužel tato část netrvá nijak dlouho a po cca dvaceti minutách se vracíme zpátky do džungle a k interakci se zvířecími hrdiny, která mě zkrátka nebavila.

Mowgli: Legend of the Jungle rozhodně není špatný film, ale také nedokáže vystoupit ze stínu svého filmového předchůdce, byť se o to svým odlišným přístupem snaží, seč může. Temnější přístup zkrátka není něco, co by ke Knize džunglí patřilo a i když je fajn, že se někdo pokusil o dospělejší pojetí a jistě se najdou diváci, kteří to docení, já mezi ně patřit úplně nebudu.

60%