RECENZE: Mumie

08.06.2017

Před devadesáti lety se studio Universal proslavilo díky svým "monster" filmům jako byly Dracula, Frankenstein, Neviditelný muž nebo Vlkodlak. Letos Universal pouští do kin Mumii, kterou chtějí nastartovat svůj filmový vesmír, což je dnes pro studia po úspěších Marvelu recept, na který nikdo jiný  pořádně nepřišel. V Mumii se tak kromě Toma Cruise v hlavní roli objevil i Russel Crowe ve vedlejší roli Dr. Jekylla, který má dát tušit věcem příštím. Pro nás je dnes samozřejmě důležité, jak se povedla samotná Mumie.

Včerejší Čerstvé dojmy můžete shlédnout tady a pokud jste je už viděli, tak víte, že výsledek je vcelku milé překvapení a za sebe návštěvu kina určitě doporučuji.

Na začátek dvě poznámky: Viděl jsem 2D a sice nemůžu srovnávat s trojrozměrným, ale za sebe doporučuji se 3D vyhnout. Většina filmu se odehrává ve tmě nebo šeru a některé akce budou ve 3D si myslím dost nepřehledné. A druhá věc. Pokud jste fanoušky Uncharted, tak na nic nečekejte a do kina vyražte hned. Dám ruku do ohně, že zejména první půlhodinu si užijete na maximum.

A teď o co jde. V úvodu filmu nám je představena stručně historie princezny Ahmanet (Sofia Boutella), která se měla stát vládkyní Egypta, ale spojila se silami zla a nakonec byla mumifikována zaživa. V současnoti se pak seznámíme s lovcem pokladů Nickem Mortonem, který dělá průzkumníka vojenské jednotky v Iráku a právě jednomu takovému pokladu je na stopě. Samozřejmě se z pokladu vyklube hrobka princezny Ahmanet a po vyzvednutí sarkofágu už na sebe další trable nechají čekat zhruba tak dvě minuty.

Nová Mumie má své mouchy a já se k nim ještě dostanu, ale nejprve co všechno v ní hraje opravdu prim. Prvním velkým kladem je rozhodně tempo. Na plátně se od první do poslední minuty něco děje a příjemná stopáž 110ti minut uteče jako voda. Na efektech pracovali borci z LucasFilmu, takže tady těžko budete hledat nějaké technické přešlapy. Tady bych si trochu opět rýpnul do celkem zbytečného 3D, které jsem v tomto případě rád, že jsem vynechal (i když ne záměrně), protože je opravdu k ničemu a spíš bude mít na filmový zážitek rušivý vliv (nemluvě o uvedení do 4DX kin, což nedoporučuju nikdy a nikomu).

V ostatních recenzích jsem narazil na zpochybnění toho, jestli vtipnost, některých scén je záměrná. Já bych o tom vůbec nepochyboval. Jednak tu jsou dialogy s cynickým nádechem (tady si na Drakea z Uncharted vzpomenete nejednou) a druhak tu jsou kolikrát vtipné "zombie mumie", kde jsem se u akce s nimi zasmál nahlas nejednou a věřím tomu, že tohle celé byl záměr, jak do filmu dostat trochu ten nadlehčený dobrodružný tón ve stylu Indiana Jonese nebo i Mumie od Sommerse (se kterou má tato verze na začátku téměř totožný vyprávěcí postup) a za mě to fungovalo.

No a pak tu jsou herci. Někdy je opravdu znát, že když se najdou dobří herci, tak jich nepotřebujete tolik na to, aby utáhli celý film. V Mumii je celkem pět postav, které se ve filmu představí (dobře šest, když započítáme Russela Crowa  dvakrát) a nemáte problém se zorientovat o co komu jde a proč. Tom Cruise opět dokázal, že role si vybírat zkrátka umí a film ve svých pětapadesáti utáhne (kasakdérské kousky ve filmu natáčel opět sám, i když tady jsou více méně dva a to hned v úvodu) a má zde i svého side-kicka (asi nejméně známý z dané pětice Jake Johnson, který si zahrál např. ajťáka v Jurském světě). Sofia Boutella jako Ahmanet hezky střídá citové vyděračství s psychopatkou (letos ji ještě uvidíme v girl-to-girl akci s Charlize Theron v Atomic Blondie), Annabelle Wallis si letos střihla jednu menší roli v Artušovi a tady si také odehraje své a vypadá to, že právě ona by mohla být jedním z pojítek Dark Universa spolu s Dr. Jekyllem Russela Crowa, který dostal více prostoru než jsem předpokládal (a to nemyslím jako výtku).

Jak jsem psal v úvodu, i tady se tajdou samozřejmě mouchy. Ty se projeví ale až ke konci filmu, kdy bitka Nicka Mortona s Hydem  (lehký spoiler - označ si pro odhalení) je tak nějak navíc a možná i zbytečně dlouhá. Celému filmu pak chybí nějaký výraznější tah na branku a také nějaká vyloženě kulervoucí scéna. Na druhou stranu po přeplácaném finále z minulého týdne u Wonder Woman bylo to v Mumii dost civilní, což taky mile překvapilo. Poslední věc, kterou zmíním a kterou v nové Mumii nečekejte je nějaký zásadní twist (kromě tedy toho na začátku, který u ale víme z traileru), což zase značí, že se tu jelo tak trochu opatrně a na jistotu, což je škoda, protože tu nějaký ten nevyužitý potenciál přecijen zůstal.

Ve finále se ale start do Dark Universe celkem povedl a následující víkend nám napoví jestli Cruisova star-power nakope zadek prozatím podprůměrným ratingům, které jsou podle mě rozhodně nezasloužené a já se tak s většinou názorů musím (stejně jako v případě Krále Artuše a Wonder Woman) rozcházet a doufám, že tady se bude pokračovat, protože by nás mohla čekat vcelku zajímavá podívaná.

7/10