RECENZE: První řada American Gods

20.06.2017

Po osmi dílech skončila první z třech plánovaných řad Amerických bohů. Adaptace knihy autora fantasy Neila Gaimana, která se těší nemalé oblibě a seriál byl ve fanouškovských kruzích velmi očekáván. I já jsem se po oznámení velmi zdařilého castingu těšil a nyní můžeme zhodnotit, jak se to vlastně celé povedlo.

Pokud jste ještě nezaregistrovali o čem že vlastně novinka American Gods je, tak jen pár slov k nastínění děje. V seriálu sledujeme příběh Shadow Moona, kterému právě končí výkon trestu za jednu nepovedenou loupež. Jeden den před řádným ukončením však jeho manželka zemře při autonehodě za poněkud perverzních okolností a Shadow, který je pak propuštěn o den dříve se vydává na cestu, aby svoji manželku pohřbil. Na cestě pak potká tajemného pana Středu, který mu nabídne práci a Shadow, který se smrtí manželky přišel o všechno jeho nabídku přijme.

Samozřejmě netuší, že se tímto dostane do sporu, který brzo vyústí ve válku starých a novodobých bohů a pan Středa, jakožto jeden ze starých bohů (na odhalení, který si musíte počkat až do posledního osmého dílu, ale pokud jste alespoň trochu znalí jisté mytologie, tak si odvodíte už mnohem dříve) se snaží staré bohy shromáždit a připravit na boj s bohy novými.

My tak sledujeme jeden velice originální road trip, kde není nouze o ty největší mindfucky, které jste na obrazovce kdy mohli vidět a tvůrci televizního Hannibala dokázali, že látka jednoho z nejzajímavějších autorů na poli fantasy je opravdu ve správných rukách. Během psaní těchto řádků ještě nemám úplně jasno, jakou známku první řadě Bohů udělím, tak uvidíme, kam se dopracuji. Rozhodně se jedná o kvalitní podívanou, ale taky musím uznat, že tohle rozhodně nebude pro každého.

Začněme klady. Tady bezesporu vévodí bezchybný casting. A když říkám bezchybný, tak opravdu bezchybný. Knihu jsem prozatím nečetl (ale už je připravená na poličce), takže nemůžu porovnávat s předlohou, ale Ian McShane jako pan Středa, Gillian "Scullyová" Anderson jako Média (zástupce jednoho z nových bohů) vévodí "božskému" castingu a Ricky Whittle jako Shadow Moon a Emily Browning jako jeho mrtvá žena pak své party zvládají neméně skvěle, no a ještě tu je leprikon Mad Sweeney, který je na tom zrovna tak.

Dalším nezpochybnitelným kladem je naprosto dechberoucí vizuál. Na všechno se kouká nádherně a v kombinaci se sympatickými postavami budete seriálu věnovat pozornost kompletně. Ve většině dílů, pak v úvodu můžeme vidět krátké kapitoly "Going to America", které nám ukazují, jak se kteří bohové do Ameriky vlastně dostali a zejména tady se představuje celá mytologie, se kterou máme co dočinění.

První řada by měla obsáhnout zhruba první třetinu knihy a celkem nás čekají tři řady, takže předpokládám, že adaptace by měla být předloze vcelku věrná. Ale tady narážíme asi na ten největší zápor seriálu, který by mohl spoustu lidí odradit, a tím je tempo vyprávění. Zdánlivě se totiž zejména v první polovině řady přešlapuje na místě a nikam se neposouváme, vrcholem je pak třetí díl, který nás navíc vrátí v čase zpátky, aby nám objasnil příběh Laury Moon. Celé to balancuje na hraně opravdu vypiplané cinefilní záležitosti, kterou ocení především fanoušci žánru a ti, kteří hledají "jinou" podívanou, než je mainstream.

Já se nebráním mainstreamu, ani originální podívané, fanoušek fantasy žánru jsem a vše, co jsem od Gaimana přečetl se mi líbilo hodně, navíc McShanea mám opravdu hodně rád a Storemara jakbysmet, takže to jsou velké plusové body. Přičtětě navíc velmi zajímavou práci s mytologií všemožných náboženství (severské, egyptské, různá východní, a vůbec asi všechno co Vás zrovna napadne) máte opravdu velkou porci kladů, které převažují zápor v podobě tempa. Příslib věcí příštích je ohromný a já rozhodně u druhé sezóny nebudu chybět.

Už jse došel i k závěru, takže to nebudu déle natahovat. První sezóna je opravdu napůl cesty mezi 8 a 9, nakonec dám 9 a na CSFD čtyři hvězdy, což mi přijde adekvátní. Doufám však, že tvůrci v dalších dvou sériích malinko šlápnou na plyn a všechno začne víc odýpat. Konfrontace v samotném závěru nasvědčuje tomu, že příště nás už přecijen neodvratitelný konflikt čeká a to nejen mezi Bohy.

Pokud hledáte originální podívanou a nebojíte se pomalejšího tempa dejte Americkým bohům rozhodně šanci, protože do hlavy se Vám dostanou a nějakou dobu si tam pobudou. Já se snad do začátku druhé řady prokoušu celou knihou, abych mohl porovnávat s předlohou, navíc jsem zvědav, kam se všechno bude ubírat.

P.S. Putování Shadow Moona a pana Středy doplňuje naprosto stylový a neotřelý soundtrack.

9/10