RECENZE: Temná věž

25.08.2017

O adaptaci Kingovy Temné věže se mluví už několik let. Točili se kolem ní zajímavá jména jako Ron Howard na postu režiséra nebo Javier Bardem v titulní roli Rolanda Dechaina. Letos jsme se konečně dočkali realizace se zcela jinými jmény a můžeme tak vidět ani ne tak adaptaci, jako spíše volné pokračování Kingovy ságy s Idrisem Elbou v hlavní roli.

Hlavním hrdinou příběhu je malý Jake Chambers. Ten vyrůstá na Zemi se svou matkou a jejím přítelem a už rok ho provázejí zlé vize o Temné věži a Muži v černém, který se jí pomocí dětské mysli snaží zničit. Zcela upřímně. Pokud bych nebyl velký fanoušek knižní předlohy, tak by mě do kina nemastné a neslané trailery nenalákaly i přes přítomnost mého oblíbence Elby. Jenže zvědavost mi nakonec nedala a já se musel přesvědčit "na vlastní kůži", jesli jsou ty zámořské hejty oprváněné. Bohužel jsou.

Výborní herci bohužel neutáhnout tak uspěchané tempo, kde je jakýkoli vývoj postav zkrátka chybí a chybí i jakékoli jejich představení. Všichni tam prostě jsou a asi i vždycky byli. Ani si nedokážu představit, jak film musí působit na ty, co s předlouhou nejsou seznámeni. Já si tam pár věcí našel a některé detaily tam jsou umístěné celkem pěkně (Rolandův roh v brašně, odkazy na karmínového krále, nájezd na vesnici, který jasně odkazuje na pátou knížku nebo zábavní park s kolejemi a vláčkem, který odkáže pro změnu na třetí). V těchto detailech pro mě Temná věž nasbírala pár plusových bodů, ale ani tak jich nebylo dost na to, aby film vytáhly z nevýrazné šedi.

Tím největším problémem Temné věže je totiž absence jakékoli gradace v jednotlivých scénách a ve filmu jako celku. Na ploše pouhých 95ti minut se sice pořád něco děje, ale Vám to až na pár světlejších výjimek bude vlastně úplně fuk, a to včetně finále, kde navíc nemůžete odpustit klišoidní křížení rukou v přestřelce. Vinu nenese ani jeden ze tří představitelů, ale zvolená forma, která je zkrátka špatně. Film nepůsobí jako velkolepá a osudová fantasy z bezútěšného světa, ale jako levný televizní pilot, u kterého bych hodně zvažoval, jestli budu seriál sledovat.

Velkohubé plány na několik celovečerních filmů propojených se seriály tak budou pravděpodobně pasé a s největší pravděpodobností se daší návštěvy Temné věže nedočkáme. Alepsoň ne v této formě a s tímto tvůrčím týmem. A jestli ano, tak je svět nespravedlivé místo, kde se pecka jakou byl letošní Král Artuš pokračování nedstane a nemastná slátatnina jako Temná věž ano.

4/10