RECENZE: The Siege Of Jadotville

12.04.2017

Dalším počinem netflixovské původní produkce je válečný film s Jamiem Dornanem, který rozhodně nehodlá být zaškatulkován jen jako pan Grey ze série Padesát odstínu čehokoli a
kromě Anthropoida si střihnul další válečný film.

Že jste o obléhání města Jadotville nikdy neslyšeli a na základní ani na střední škole Vám o tomto incidentu nic neříkali? Nejste rozhodně sami a vězte, že se jedná o film, který adaptuje knihu The Siege at Jadotville: The Irish Army's Forgotten Battle (tedy Obléhání Jadotville: Zapomenutá bitva Irské armády) , která vypráví příběh, který se skutečně stal.

V roce 1961 byla OSN do střední Afriky vyslána Irská armáda bojem nepolíbených vojáků, kteří měli za úkol držet strategický bod - Jadotville. Politická hra a zájem o dané území (resp. nerosty potřebné zejména ve zbrojním průmyslu) v době studené války však nenechaly místní i světové mocnosti v klidu, a tak se hrstka nezkušených vojáků vedené neméně nezkušeným velitelem Patem Quinlanem (Jamie Dornan) ocitá pod palbou a jsou odkázáni jen sami na sebe.

Od Siege Of Jadotville nečekejte jatka ve stylu Ryana nebo Jestřába. Co ale čekat můžete je velmi silný příběh, který Vás hlavně ke konci nechá v úžasu nad tím, jak jste něco podobného mohli minout a sympatičtí hrdinové, kterým budete bezezbytku držet v jejich bezvýchodné situaci palce. Veškerý herecký ansámbl se snaží na velmi rozumném prostoru 108 minut zaujmout a daří se mu to (kromě Jaimeho Dornana, tu zaujmou zejména Mark Strong a Jason O'Mara). Režisér Richie Smyth, pro kterého je Sige Of Jadotville režijním debutem, odvádí velice slušnou práci a nutno říct, že by si rozhodně zasloužil dostat ještě další kvalitní materiál, protože tady se znatelně omezeným rozpočtem nabízí překvapivě hodně muziky a hluchých míst tu opravdu mnoho nenajdete.

Ve výsledku je Siege Of Jadotville svižná podívaná, která nenudí v bojových pasážích ani v politikaření a při hlášce "Každou kulku už jsme použili dvakrát, co teď?" budete opravdu chtít vědět, jak to celé dopadne.

P.S.: Režisér Richie Smyth poslal herecké osazenstvo před natáčením filmu na bojový výcvik do Afriky, takže i za tuto snahu o autentičnost zasluhuje rozhodně palec nahoru.

8/10