RECENZE: The Umbrella Academy

27.02.2019

Ještě než se nám naplno rozjede blockbusterově komiksová sezóna, svoji troškou do mlýna opět přispěl Netflix na seriálovém poli. The Umbrella Academy je komiksovou adaptací série, která poprvé vyšla v roce 2007 a jejím strůjcem je zpěvák již nefungující hudební skupiny My Chemical Romance, Gerard Way. Netflix nám tak představuje tým adoptovaných sourozenců, kteří jsou obdařeni speciálními schopnostmi a společně se musejí postavit hrozbě, která by mohla znamenat zánik světa.

V říjnu 1989 se v jednu chvíli na světě narodí 43 dětí. To by samo o sobě nebylo tak zvláštní, jenže na začátku onoho dne nebyla ani jedna z matek těchto dětí těhotná. Výstřední milonář Reginald Hargreeves se ujme toho tyto děti vyhledat a sedm z nich se mu podaří adoptovat. Jak se později ukáže, tyto děti jsou obdařeny speciálními schopnostmi a Hargreeves je hodlá vycvičit jako svůj superhrdinský tým, který bude bojovat se zlem. Po tomto úvodu se přesouváme do současnosti, kde ze sedmi adoptovaných sourozenců potkáváme už jen pět z nich a ti se dostanou na společné místo jen z důvodu, že jejich "otec" zemřel za neobjasněných okolností. Během pohřbu se však ukáže dlouho ztracený bratr a jednomu ze sourozenců sdělí, že za osm dní nastane konec světa a že mu samozřejmě musí zabránit.

Když se na celkovou zápletku podíváme takto v kostce, tak se asi moc důvodů ke sledování tohoto seriálu nenajde. X-Meny už všichni známe, Watchmeny většina z nás taky viděla a o Heroes nebo Misfits jste minimálně slyšeli. Proč tedy dávat šanci další variaci na stokrát viděné? Ono stačí říct, aby jste se podívali na ukázku nebo na první díl a budete mít jasno, jestli je Umbrella Academy záležitost pro Vás či nikoli. Mně samotného přesvědčila pouze ukázka a o seriálu ani předloze jsem si nic dalšího nezjišťoval a nakonec jsem to celou desetidílnou řadu zvládnl v duchu binge watchingu. A šlo to opravdu hodně snadno.

I přes zjevnou inspiraci v ostatních dílech se nám totiž představuje hodně dysfunkční rodina, kde je každý z jejich členů výjimečný nejen svým nadáním, ale také svou emoční nestabilitou a neschopností jakkoli fungovat s ostatními. Pokud by byla vynechána celá část ohledně konce světa, tak by i tak seriál dokázal zabavit jen těmito postavami, které není těžké si i přes jejich vrtochy do jedné oblíbit. Kromě sourozenců (supersilný Luther je číslo Jedna, Diego, který ovládá nože jako nikdo jiný, číslo Dvě, Allison, která dokáže přesvědčit kohokoli, aby ji poslechl, číslo Tři, Klaus, který dokáže komunikovat s mrtvými, číslo Čtyři, číslo Pět, který  cestuje prostorem díky jakýmsi portálům, Ben, který taky něco umí je číslo Šest a Vanya, která je tou jedinou obyčejnou v rodině je číslo Sedm) tu jsou však ještě další postavy, které stojí za zmínku - namátkou vzpomenu opičího komorníka Poga, androidí "matku" sourozenců Grace nebo dvojici zabijáků Cha-Chu a Hazela.

Myslím, že už jen z výčtu postav je celkem jasné že Umbrella Academy je mix všeho možného a ve výsledku funguje téměř bezchybně. Bizárek je to tak akorát, aby diváky, kteří na něj nejsou zvyklí úplně neodradil a naopak ty, kteří ho vyhledávají dokázal bavit. Celý seriál je protkaný dost svérázným a suchým humorem, který možná ne každému sedne, ale u mě se do noty rozhodně trefil a můžu říct, že zhruba takovéto vyznění jsem očekával třeba u seriálového Preachera, jehož předlohu mám opravdu hodně rád. Jak už jsem psal, postavy si Vás dokážou získat a díky tomu a jejich uvěřitelnému vývoji pak v druhé polovině řady dokáží hodně zafungovat i vážnější momenty a zejména u postavy Klause (výborný Robert Sheehan) je to více než překvapující.

Dalším bezesporu nadmíru povedeným aspektem seriálu je soundtrack. Ten po vzoru Strážců galaxie využívá povětšinou ty méně známé písničky, které Vám dozajista budou hrát v hlavě ještě dlouho po shlédnutí seriálu a vytvořené playlisty na Spotify nebo YouTube si jistě nejednou zapnete.

Na závěr jsem si nechal jednu výraznou výtku. Tou je bohužel předvídatelnost celé hlavní dějové linky s apokalypsou. To, co konec světa má způsobit, totiž uhodnete už někdy kolem pátého dílu a dá se dobře odtušit i to, co k tomu povede. To bohužel kazí jinak nadmíru povedený počin, jakým Umbrella Academy bezesporu je. Naštěstí tu ale moc ostatního k výtkám nezůstává a po cliffhangeru v samotném závěru nezbývá než doufat, že se dočkáme i pokračování.

85%