RECENZE: Tomb Raider

16.03.2018

Filmové adaptace videoher to v Hollywoodu nemají nikterak jednoduché. Těch dobrých je jako šafránu a jakákoli další je už dopředu vyhlížena s velkou skepsí. Pro příklad nemusíme chodit úplně daleko do minulosti - Assassin's Creed s Michaelem Fassbenderem před dvěma lety propadl po všech stránkách a byl dalším důkazem toho, že si v Hollywoodu zkrátka s adaptacemi her neví rady. Jako další se tuto pošramocenou pověst pokouší napravit manželka Michaela Fassbendera Alicia Vikander, která se nám představuje jako jedna z nejznámějších ikon herního světa - Lara Croft.

Filmový reboot Tomb Raider nám představuje Laru Croft jako mladou a nezkušenou dobrodružku, která odmítá oficiálně přiznat smrt svého sedm let pohřešovaného otce, a tak místo toho, aby se utápěla v bohatství, které by jí z dědictví po otci plynulo, dělá messengera v Londýně a snaží se vydělat si na vlastní život a také na lekce kickboxu. Po jedné eskapádě, po které Lara skončí na policejní stanici, ji přijede vyzvednout kolegyně jejího otce. Lara se tak konečně dostane k závěti svého otce a při postupném rozkrývání tajemné závěti na sebe dobrodružství už nenechá dlouho čekat. Lara se tak vydává do Hong Kongu, aby se odtud vypravila na plavbu, kterou její otec podnikl jako poslední věc, než o něm nikdo více neslyšel.

Čtyřačtyřicetiletý norský režisér Roar Uthaug dostal pravděpodobně životní šanci dostat se do hollywoodské velkoprodukce a s omezenějším rozpočtem a menšími hereckými jmény měl za úkol vykřesat jiskru naděje nejen pro novou filmovou frančízu, kterou by nový Tomb Raider bezesporu chtěl být, ale právě i pro herní adaptace obecně. A v tomhle směru myslím, že neselhal. Kritici obecně z nového Tomb Raidera radost nemají, ale u diváků a jejich reakcí se zatím Lara s tváří Alicie Vikander těší spokojenosti a já se i přes některé výhrady klaním právě k těmto spokojeným názorům.

Samozřejmě všechno bude stát a padat na tom, jak Vám Vikander jako Lara sedne a co vlastně od nové verze Tomb Raidera čekáte. S tím prvním nemám sebemenší problém. Alicia Vikander na sobě pro tuto roli neskutečně zamakala po fyzické stránce (se stejným osobním trenérem jako například Gal Gadot u Wonder Woman), v drtivé většině nebezpečných kousků se nenechávala zastupovat kaskadérkou, a tak nemáte problém ji uvěřit všechnu akci od počátečního kickboxu, přes kaskadérské kousky na kole až po pobíhání po džungli a střílení z luku. Co ale hraje ještě víc prim je, že Vikander je i dobrá herečka a pokud má prodávat emoce nebo inteligenci hlavní hrdinky, není patrný problém ani v těchto hereckých polohách a mladičké Laře zkrátka budete fandit od začátku filmu až do samotného konce.

Co ale od nového Tomb Raidera očekáváte by mohl být v některých případech malinko zádrhel. Samozřejmě se tu nehraje na prvoligovou akci ve stylu Johna Wicka, ale i tak dokáže být přehledná, fyzická a kolikrát i nekompromisní (zejména prostřední část filmu považuji nejen z tohoto hlediska za tu nejsilnější a nejvíce povedenou z celého filmu). Očekávat nového Indiana Jonese je také mimo mísu, protože odlehčení a jeho nadhled tu skoro není a celé se to bere více vážně no a pak je tu samotná předloha. Tady určitě nečekejte doslovné převedení hry na plátno. Tvůrci si příběh hodně upravili a i když jsou některé scény doslovně citovány, hlavní zápletka o Královně Slunce Himiko byla kompletně změněna, a to byla věc která mě hodně zamrzela.

Sumasumárum jsme dostali nejen výborný dobrodružný film, ale především videoherní adaptaci, která by mohla ukázat ten správný směr, jakým si při zpracování takovéto látky vydat. Uthaugovi se povedlo celkem nenásilně do filmu zakomponovat herní principy tak, aby se to divákovi nikterak nezajedlo a pokud jako hráči herní série dokážete odpustit příběhovou změnu, tak takový přístup by Vám měl udělat jistě radost. Mě radost rozhodně udělal a doufám, že se tu povedlo nastartovat novou frančízu, protože takový výsledek si úspěch jednoznačně zaslouží.

75%

P.S. Jistě nebyla náhoda, že v den premiéry byla oznámeno datum vydání nové hry Shadow of Tomb Raider, které se dočkáme letos v září.