RECENZE: Valerian a město tisíce planet

23.07.2017

Ve čtvrtek do našich kin vstoupila velkolepá sci-fi podívaná Luca Bessona, který před dvaceti lety přinesl dnes již legendární 5. element. Byli tací, kteří si od Valeriana slibovali právě nový Element. Ten se sice nekoná, ale také nás nečeká nijak špatný film.

Pro úplnost uvádím, že tato recenze se týká dabované verze filmu. Distributor se z nějakého důvodu rozhodl, že v našich kinech poběží otitulkovaná verze pouze ve 2D a zrovna u Valeriana mě jeho 3D verze lákala, takže jsem projednou oželel originální znění. Nutno říct, že dabing není nijak rušivý, ale 3D také není zrovna nezbytné, takže volba jakou verzi filmu zvolíte je čistě na Vás. Pokud totiž hledáte nenáročnou zábavu, která v letních dnech v kině zabaví, Valerianovi určitě můžete dát šanci.

Očekávat od Luca Bessona, že natočí nový 5. Element je stejné, jako čekat, že Ridley Scott natočí dobrý film s Vetřelcem a proto je rozhodně dobré jít na něj s očekáváním mírným a ne nijak přemrštěným. Ano, je to sci-fi a jeho komiksová předloha inspirovala i samotnou ságu Hvězdných válek. Luc Besson však v posledních letech nedokazuje, že by měl na to, stvořit kult hodný srovnání s Elementem, takže čekat něco takového je zkrátka nesmysl.

Je tu ale jedno velké ALE. Valerian totiž není rozhodně špatný film a Besson v něm více či méně využívá všemožné "blbnutí" stejně jako v Elementu a představuje nám nepřeberné množství různých ras a na celek se opravdu hodně dobře kouká. Je to hodně barevné, sem tam vypadne nějaká cheesy hláška a celé je to tom, jestli přistoupíte na tuto jednoduchou hru a také na tom, jestli Vám budou sympatické hlavní i vedlejší postavy.

Cara Delevigne se mi zkrátka líbí a to posbíralo hodně plusových bodů, protože její seržantka Laureline je bezesporu nejvíc cool postavou celého filmu, takže pokud máte problém s ní (a já se ptám proč?), tak Valerian asi nebude pro Vás. Překvapení se ale pro mě odehrálo u titulního hrdiny. Dane DeHaan který na mě z obrázků ztovna moc sympaticky nepůsobil, je ve filmu dost oukej a bez problémů jemu i Lauriel budete fandit při jejich útrapách na stanici Alpha, kde většinu času zachraňují jeden druhého.

Tady je asi největší kámen úrazu celého filmu. I když se na plátně pořád něco děje, tak v hlavní dějové lince se kupředu moc neposouváme a spíš se jede po takových dvacetiminutových blocích z jedné nesnáze do druhé a celé je to opravdu jednoduché a nijak osudové. Určitě potěší vidět Cliva Owena zase v nějakém filmu a camea Ethana Hawka a Rihanny (!) si divák taky užije (Rihanna má teda naprosto otřesný dabing). Během více než dvou hodin se nebudete nudit a pokud chcete vzít do kina i ratolesti, tak na tohle určitě můžete, protože se budou určitě bavit.

Valerian pro mě bude určitě trvalka, ke ketré se rád vrátím, když nebudu vědět na co se podívat a určitě si dovedu představit, že jednou přijde jeho čas, kdy poběží v televizi a takhle při deštivé neděli se na to spousta lidí ráda podívá - shodou okolností já na něj šel o deštivé neděli do kina a zdálo se to jako jeho ideální čas. Řadím ho tak do stejného ranku jako například Prince z Persie, který je také takovou mojí guitly pleasure. Jeho ambice byli asi někde jinde, ale to už je teď vedlejší, protože pokračování se vzhledem k ne příliš úspěšnému prvnímu víkendu asi nedočkáme.

7/10