RECENZE: Válka o planetu opic

14.07.2017

Po Zrození a Úsvitu přišla Válka. Válka ve které inteligentní lidoopi stojí proti armádě Woodyho Harrelsona. Nečeká nás tu ovšem nějaký velkolepý akční nebo válečný film, ale poctivé drama, které je založeno na (převážně opičích) charakterech, kde je budováno napětí a divákovi je tu servírován blockbuster ze zcela jiného ranku než jakými jsou například Transformers a pravděpodobně i cokoli jiného, než co budete moci letos vidět.

V Čerstvých dojmech ze včerejška jsme to řekl vcelku jasně. Válka o planetu opic je dobrý velmi dobrý film a i když jde ve stopách Úsvitu, tak ho předčí v mnoha ohledech a my jsme dostali jeden z nejlepších filmů dosavadí letní sezóny. Pár želízek v ohni tu pro letošek samozřejmě najdeme, ale bude pro ně sakra těžké přeskočit nebo alespoň srovnat laťku, kterou nastavil Caesar a jeho následovníci.

Válka o planetu opic se vcelku nekrytě inspiruje u válečných filmů, a to nejenom z těch z Vietnamu (kde jsme to mohli poznat už jenom podle Woodyho Harrelsona, ve kterém poznáte Marlona Branda z Apokalypsy - a to není jediný odkaz právě na tento film) nebo z filmů z druhé světové války, ale ne v tom smyslu, jaký byste asi čekali, protože žádné velké válčení a bojové scény tady nečekejte.

Lidé už jsou v posledním díle opičí trilogie postaveny definitivně na druhou kolej a to je asi největší klad oproti předchozímu dílu. Opicím totiž budete fandit i bez lidských hrdinů, kteří pro mě byli v Úsvitu nadbyteční a díky naprosto dokonalému CGI, kdy v obličejích zvířecích hrdinů dokážete číst emoce už lidé na kladné straně nejsou potřeba (s jedinou výjimkou malé holčičky z plakátu). Z lidí se tak pro tuto sérii stávají prozatím hlavní záporáci, kterým navíc ve Válce posluhují Kobovi přeživší nohsledi.

Nevím, jak vše zvládne člověk nezasvěcený do dosavadního vývoje a určitě je lepší první dva díly nové Planety opic znát. Jejich znalost je ale dobrá spíš pro postavu Caesara, protože co se týče děje, je to celkem dobře shrnuto hned v úvodních titulcích, takže pokud byste chtěli dát Válce šanci i bez znalosti předchozích dvou dílů, tak to klidně udělejte.

Film úplně nejlíp funguje, když buduje opičí charaktery a lidé tam vůbec nejsou. Když se na scéně objeví Plukovník (kterého ve filmu nikdo jinak nenazve a jeho jméno si můžeme přečíst pouze z jeho uniformy), tak to rozhodně film nesráží. Kromě Harrelsona tu zaregistrujete nanejvýš dva až tři další vojáky a ke konci filmu se budete spíš orientovat ve všech opičích hrdinech než se snažit zapamatovat nedůležité nesrstnaté dvounožce.

Bylo mi jasné, že většina filmu se bude odehrávat ve tmě nebo za šera a měl jsem opravdu strach, jak si s tím poradí 3D. A tady opravdu smekám, protože Reeves pracuje ve tmě se světly tak, že 3D i ve tmavších scénách funguje parádně a osvícení loučí v jeskyních nebo laserové zaměřovače v první části filmu jsou vyloženě povedené a efektní scény.

Suma sumárum jsme dostali výborný film s výborným příběhem, který se plynule vyvíjí a graduje až do finále. Vše je podrtženo velmi zručnou prací za kamerou i v post produkci a jednoduchým, ale krásně rozpracovaným hudebním motivem, který se táhne celou stopáží v různých tempech a formách. Válku o planetu opic byste si neměli nechat ujít a vidět byste ji rozhodně měli. Jedná se totiž o další z letošních highlightů, které v žebříčcích nejlepších filmů na konci roku bude mít nejeden fanda. A nutno říct, že právem.

9/10