RECENZE: Waco

03.03.2018

Paramount se pustil i do své vlastní seriálové tvorby a pod značkou Paramount Network nám letos přichystal minisérii založenou na skutečných událostech z roku 1993, kdy se náboženská skupina zvaná Davidiáni ocitla pod obležením FBI a ATF. Příběh této minisérie nás provází událostmi krátce před příjezdem vládních jednotek, ale hlavně událostmi během obležení, které trvalo celkem 51 dní a skončilo velmi tragicky.

Na následujících řádcích se pravděpodobně nevyhnu několika drobným spoilerům, ale jelikož Waco pojednává o skutečných událostech, jak obléhání Waca dopadlo, pravděpodobně uvidíte jako jednu z prvních informací, když se na ni podíváte na internetu, navíc minisérie čerpá ze dvou knih, které jsou představeny v úvodní znělce a díky kterým jasně víte, že tato konkrétní postava přežije obléhání.

Jak píši v úvodu, v prvních dvou epizodách sledujeme události, které  krátce předcházejí obléhání a my máme možnost seznámit se jak se skupinou Davidiánů vedenou charizmatickým Davidem Koreshem (bezchybný Taylor Kitsch), tak i s posledním vyjednáváním, které vedl Gary Roesner (projednou velmi příjemně civilní Michael Shannon) před Wacem, které nedopadlo také nijak zvlášť dobře. A právě akce u Ruby Ridge nastínila, jak moc bylo pro FBI důležité další podobné akce "nepodělat", což bohužel často znamená ztráty na nevinných životech.

Je důležité se na celou minisérii dívat z několika aspektů. Tím prvním a rozhodně nejdůležitějším je upozornění na tragický konec obléhání a připomenutí této události, která samozřejmě souvisí jak s činností FBI, tak i s ATF, což je bohužel díky nedávným událostem stále aktuální téma. V tomto Waco neselhává ani na moment a i když tu máme postavu Garyho Roesnera, který z obou událostí (Ruby Ridge i Waco) vychází jednoznačně jako nejkladnější postava na vládní straně, můžeme sledovat mimojiné i jeho bezmocnost v momentě, kdy se jeho nadřízení nebo kolegové z taktického týmu jednat a nedbat na jeho rady a doporučení, což pak vedlo k fatálním událostem.

Na druhé straně tu jsou samozřejmě Davidiáni, kteří také nejsou bez viny a FBI se u jejich sídla s názvem Mount Carmel neocitla pouze náhodou. Podle jejich zdrojů totiž docházelo na Mount Carmel k ozbrojování a shromažďování zbrání s nepovolenými úpravami a aby toho nebylo málo, jejich vůdce David Koresh, pod jehož pravidly se řídí všichni obyvatelé Mount Carmel, pojal za své manželky několik žen současně, navíc byly mezi nimi i dívky nezletilé.

Bohužel tady se nemůžu ubránit dojmu, že i když se zpočátku zdá, že události sledujeme z nezaujatého pohledu, tvůrci se pak před diváky drží teorií, které straní spíše Davidiánům. Samozřejmě netvrdím, že postup FBI byl v pořádku, ale přístup k látce, který by byl malinko více nestranější by rozhodně nebyl na škodu. Je pravda, že Paramount Network ke každému dílu uveřejnilo zhruba desetiminutový dokument, kde už se prezentují fakta více nestranným způsobem. Podle mě dvě nejdůležitější věci, kdy se tvůrci rozhodli "stranit" Davidiánům jsou témata sexuálního styku s nezletilými a celá otázka toho, kdo vlastně vystřelil první při prvním dni obležení. Tyto a další věci ovšem více rozebírají právě dokumenty, které připojuji na konec této recenze a pro lepší zážitek z celého seriálu Vám opravdu doporučuji tyto dokumenty nevynechat.

Dalším aspektem je pak filmové řemeslo jako takové. Je opravdu dobře, že tvůrci zvolili formát šestidílné minisérie, protože do dvouhodinového filmu by se jen těžko nacpaly všechny důležité informace a i když by se jistě o pár desítek minut dalo pravděpodobně zkracovat popřípadě upopředit jiné události, než ty, které sledujeme, díky tomu, že máme (alespoň zhruba) představu, kam události povedou, tuto občasnou zdlouhavost není problém ve finále prominout. Herecky tu samozřejmě dominují dva hlavní představitelé a díky dobovým záběrům, nahrávkám, popřípadě rozhovorům je jasně vidět, že Michael Shannon i Taylor Kitsch podávají výkony naprosto věrné svým předobrazům a zejména u Kitsche by tohle mělo vyústit minimálně v nominaci na Emmy popřípadě Zlatý Glóbus. Samozřejmě nejsou to jediní herci v seriálu a zbytek osazenstva jim zdatně sekunduje, a to včetně Shea Wighama, který hraje po stopadesáté stejný charakter.

No a pak je tu samozřejmě katarze, která  se dostaví v poslední části závěrečné epizody. Poslední den obležení je opravdu hodně tragický a je natočený bez jakýchkoli příkras, takže pro slabší povahy by to mohlo být opravdu hodně náročná podívaná a vzhledem k tomu, že sledujeme skutečný osud zúčastněných, může to být pro někoho i dost traumatizující.  Na druhou stranu, právě tento konec chce upozorňovat a byla by chyba před ním zavírat oči nebo se od něj odvracet, protože jsou zkrátka věci, které by lidé měli znát, stejně jako ostatní tragické a pro společnost významné události. Události v Mount Carmel ve městě Waco jsou bezesporu jednou z nich.

85%

PS: V samotném závěru můžete vidět Davida Thibodeaua (Rory Culkin) sedícího vedle skutečného Davida Thibodeaua a vzápětí Garyho Roesnera (Michaela Shannona) vyzve k podání svědectví skutečný Gary Roesner.

Šestidílný dokument Revelations of Waco: