RECENZE: Westworld

16.05.2017

Mladší bratr Christphera Nolana Jonathan platí v Hollywoodu za jednoho z nejnadanějších scénáristů. Se svým bratrem se mimojiné podílel na scénářích k Temnému rytíři, Interstellaru a Dokonalému triku. V televizi pak píše dobře hodnocené Lovce zločinců a v uplynulé sezóně nám naservíroval velmi ambiciózní projekt Westworld, kde si dokonce zrežíroval první a poslední díl.

Westworld není úplnou novinkou. Je to volná adaptace knihy Michaela Crichtona, který světu dal např. Jurský park a nejedna jeho kniha byla zfilmována vč. Westworldu v roce 1973, a to samotným Crichtonem.

Námět pro knihu, film i tuto seriálovou novinku zůstává stejný - Westworld je zábavný park (podobně jako Jurský park - předloha je však starší než slavná dinosauří záležitost), kam lidé chodí zažívat dobrodružství situované do prostředí a doby divokého západu. Park je veliký zhruba jako velké otevřené světy v současných počítačových hrách a kromě zvěře divoké i nedivoké v ní jsou naprogramovaní androidi k nerozeznání od lidí, kteří tu slouží čistě pro zábavu klientů. Ti si s nimi mohou dělat co si zmyslí a nemusí se přitom bát, že přijdou o svůj život, protože androidi jsou samozřejmě naprogramováni tak, že lidi zabít nemohou.

Film z roku 1973 pracuje s jednoduchým tématem toho, že se jeden z androidů "zblázní", obejde svůj program a lidi bude moc zabíjet, což je téma které může stačit pro ani ne hodinu a půl dlouhý film, ale rozhodně ne pro seriál, který má bezmála deset hodin. Naštěstí si Nolan mladší půjčil opravdu jen zákadní premisu zábavního parku a vystavěl do ní vlastní příběh. No naštěstí. S Westworldem je to bohužel malinko komplikovanější, ale k tomu se ještě dostanu.

Nejprve začneme chválou. Natočeno je to celé naprosto skvěle a vizuální stránka celého seriálu je opravdu srovnatelná s velkou hollywoodskou produkcí, a to je třeba opravdu ocenit. Westworld musel stát neuvěřitelnej balík peněz a beze zbytku je to na něm opravdu znát. Druhou stránkou věci je opravdu neskutečné herecké obsazení, kde poznáte drtivou většinu zúčastněných, jako jsou Anthony Hopkins, Thandie Newton, Jeffrey Wright, Ed Harris, Evan Rachel Wood, Rodrigo Santoro a mnoho dalších známých obličejů a všichni dojednoho předvádí opravdu vynikající herecké výkony (mojí favoritkou je Evan Rachel Wood jako Dolores, která je víceméně klíčovou postavou celého seriálu). Na celém projektu je vidět, že je veden neskutečně jistou rukou a ví kam chce směřovat a co odvyprávět.

Bohužel pro běžného diváka je to podívaná vcelku náročná, protože většinu dílů se zdá, že se přešlapuje na místě a v podstatě nic zásadního se po prvním fantastickém díle neděje. Jak jsem psal - na všechno se kouká moc hezky a všichni zúčastnění do svých rolí dávají skutečně hodně (Hopkins je tu v jedné ze svých životních rolí, a to bez přehánění), ale v dílech dva až sedm nám není nabídnutý téměř žádný zvrat a všechno se odehrává tak nějak těžkopádně a lámaně přes koleno. Tady se obávám, že Westworld ztratil spoutu diváků a dokonce i já sem se musel přemlouvat k tomu, abych to konečně "dorazil".

Pokud jste Westworld sledovali a nedokoukali, protože se Vám uprostřed zdálo, že se nic neděje nebo jste ho ještě neviděli, silně doporučuji dejte mu šanci. Tempo posledních tří epizod se totiž zvedne, v každém díle nám je servírován zásadní zvrat a můžu Vám říct, že když v posledním díle zapadnou (všechna!) scénáristická kolečka do sebe, tak mi regulérně spadla čelist a po skončení poslední epizody se mi chce to celé ještě jednou zopáknout, což určitě za čas udělám.

Je hrozná škoda, že dávkování nebo alespoň nějaké okatější naznačení toho, o co vlastně v celém seriálu jde v průběhu téměř není a v celkovém dojmu to bohužel Westworldu podráží nohy. Na druhou stranu s divákem je hrána opradu nestydatá a hodně komplexní hra, a to si jako všemi možnými seriály a filmy zmlsaní diváci rozhodně zasloužíme. Ale i přesto, že se jedná o druhou adaptaci knižní předlohy je Westworld veskrze originální podívanou, která nám ve svém závěru dá jasně najevo, že svět, který jsme sledovali v těchto deseti epizodách je jen část celého univerza Westworldu a aktuálně můžeme jen spokulovat o tom, co nás čeká v sezóně druhé. O ní zatím víme jen to, že bude.

Párkrát už se mi stalo, že mi bylo líto udělit nižší známku než bych asi ve výsledku úplně chtěl. Westworld je neskutečně výborně vypointovaná záležitost s vynikajícím scénářem. Mix žánrů western, sci-fi, drama je více než dobrý, ale celé to bohužel divák ocení až  v poslední epizodě a proto ve finále musím dám osmu, ale rozhodně nevylučuji vyšší hodnocení po druhém shlédnutí.

8/10