RECENZE: Spider-man: Paralelní světy

18.12.2018

Částečný návrat jednoho z nejslavnějších komiksových hrdinů zpátky pod křídla filmového Marvelu se snaží Sony využít co nejvíce ve svůj prospěch a letos tak dostáváme kromě Venoma ještě animák Paralelní světy, kterým se Sony vydává vcelku odvážným směrem, protože pokud nepočítáme Lego Batmana, tak celovečerní animovanou komiksovou adaptaci jsme v kinech neviděli už nějakou dobu.

Jen málokdo asi věřil, že by u Sony zvládli oblíbeného pavoučího hrdinu po víceméně zpackaném Amazing Spider-Man 2 ještě nějak zachránit. Naděje všem fanouškům svitla, když bylo oznámeno jeho začlenění do MCU a když hlavouni u Sony viděli, jak nový Spider-man zabodoval, rozhodli se, že do nás začnou sypat jeden projekt za druhým. Hraný Venom byl sice přijat rozpačitě, ale tržby promluvily a my se tak dočkáme pokračování a zelenou má i Morbius s tváří Jareda Leta. Bokem toho všeho ale začíná další kapitola pavoučího universa. Paralelní světy nám představují novou a méně známou verzi Spider-mana a pokud jste se toho z nějakého důvodu báli, tak mi věřte, že nemáte jediný důvod.

V Paralelních světech sice je postava Petera Parkera, ale hlavní postavou celého filmu je Miles Morales. Ten je synem brooklynského policisty a zdravotní sestry a právě nastoupil do nové školy, kde se mu ne úplně líbí a místo dělání domácích úkolů tak navštěvuje svého strýčka Arthura, ke kterému má zdá se blíž než ke svému otci. Během jednoho menšího dobrodružství právě se strýčkem Milese kousne pavouk a... A dál už to znáte. I když vlastně ne tak docela.

Jak už nám název napovídá, ve filmu bude co do činění s paralelními světy a díky tomu nám je představeno hned několik (konkrétně 6) verzí Spider-ma.. lidí.. a vlastně ani to není tak úplně pravda. Rasová, genderová a zvířecí rovnost si s novým Spider-manem podává ruce a určitě je potřeba jedním dechem dodat, že rozhodně ne nijak násilně nebo otravně. Ne všechny verze Spider-mana dostanou tolik prostoru a je fér říct, že těmi opravdu hlavními, které jsou pro příběh důležité, jsou pouze tři, ale protože by jejich vyjmenování hraničilo se spoilerem, ponechám to pouze s komentářem, že jedním z nich je samozřejmě Miles.

Jelikož příběh je od samého začátku protkán důležitými událostmi, nebudu se o něm více rozepisovat a pojďme si říct, co se na tom novém Spider-manovi povedlo, že jsou z něj všichni tak uneseni. Pravdou je, že skoro všechno.

Díky animovanému formátu je v Paralelních světech větší prostor pro opravdové komiksové řádění a jen těžko si představit, že by námět, se kterým pracuje tento film, mohl fungovat nebo být převeden do hrané podoby. A když mluvím o komiksovém řádění, tak je jistě na místě zmínit dynamickou a originální animaci, kde se sice z ukázek může zdát, že se od dnešních klasických animáků nijak neliší, ale opak je pravdou. Celý film jsem se nemohl zbavit pocitu, že komiksovější film jsem zkrátka ještě neviděl. Ona právě animace by nemusela sedět každému, ale pokud se za komiksového fanouška považujete, tak byste tuhle formu měli rozhodně docenit.

Dalším nepopíratelným kladem je to, že se jedná o rodinnou zábavu v té nejlepší formě. Na filmu si totiž najdou to své děti, rodiče i geekové, kteří budou hledat různé odkazy na komiksy, ostatní filmy nebo seriály. Důkazem budiž to, že byly určité scény, kdy se v kině zasmálo opravdu jen dospělé osazenstvo a u těch geekovitějších vtipů už jen pár jedinců. A humor není zdaleka to jediné, co publikum dokáže rozdělit na obecenstvo, které docení jednotlivé aspekty. Některé dramatické a vážnější scény nebo dějové linky se dokáží celkem působivě trefit na to správné místo a v člověku pak ještě nějakou chvilku rezonují.

Pokud přistoupíte na hru (a myslím, že by s tím neměl mít kdokoli problém), kterou Vám režiséři Persichetti, Ramsay a Rotham servírují, budete se bavit bezezbytku celou stopáž, která je bez pár minut dvě hodiny. Na animák se to může zdát jako zbytečně dlouhé, ale jelikož jsem byl v kině se svými synovci a jednomu z nich je teprve sedm let, vypadá to, že ani ti nejmladší nebudou mít s touto stopáží problém. Dostali jsme zkrátka originální, zábavné a působivé rozšíření pavoučího universa, které si všichni fandové (i jejich rodiče) užijí a já se těším na další díly a spin-offy, protože vyčerpat tento svět nebude úplně jednoduché.

90%