RECENZE: Bumblebee

15.01.2019

Nad transforměřím sólovým prequelem visel nějakou dobu velký otazník a po komerčním propadu Posledního rytíře a ohlášeném restartu série to vypadalo už hodně bledě. Nakonec jsme se přecijen dočkali a autobotí oblíbenec Bumblebee se opravdu podíval na velké plátno a první ohlasy ze zámoří mluví unisono o nejlepším filmu z této série.

Příběh Bumblebeeho nás vezme do roku 1987 a to nejen na Zemi, ale podíváme se v samotném úvodu i na planetu Cybertron, kde aktuálně zuří vzpoura Autobotů v čele s Optimem Primem proti zlovolným Deceptikonům. Věci se ale pro Autoboty nevyvíjejí příliš dobře a jsou nuceni dát se na ústup, proto Optimus vyšle Bumblebeeho založit novou základnu na zapadlou planetu, kde bude pro Decepticony obtížné je najít. Tato nová planeta je logicky Země. Bohužel je ale Bumblebee pronásledován a během střetu s pronásledujícím Deceptikonem a vojenskou jednotkou vedenou agentem Burnesem (John Cena) poškozen natolik, že se jen na poslední chvíli stačí zamaskovat. V broučí podobě ho pak najde problémy ztrápená teenagerka Charlie (Hailee Steinfeld) a dobrodružství může začít...

Hned zpočátku je určitě dobré říct, že Bumblebeeho sólovka je rozhodně lepším filmem než poslední tři Transformeří spektákly (a to možná i všechny tři dohromady). Namísto Michaela Baye režíruje Travis Knight, který se doposud podílel především jako animátor na rodinných filmech (Norman a duchové, Škatuláci nebo Kubo a kouzelný meč, pod kterým je zároveň podepsán jako režisér) a změna je to rozhodně osvěžující. Namísto vršení jedné digitální akce přes druhou tu máme uzavřenější příběh o přátelství, postav poskrovnu, takže se v nich nemáte problém zorientovat a rozumnou stopáž, která nepřesahuje dvě hodiny. Tohle všechno jasně ukazuje, že Bumblebee je pro Knighta spíš další zářez na poli rodinných filmů, než velkolepé akce. Nenechte se mýlit. Samozřejmě i na akci dojde, ale není jí rozhodně tolik jako v předchozích snímcích.

Jsem přesvědčen o tom, že Bumblebeeho cílovkou byly děti od deseti do patnácti let a to, jak se bude film líbit starším divákům, záleží na tom, jak moc v nich Knightův přístup probudí nostalgickou osmdesátkovou vlnu a jestli se spolu s ní dokáží vžít i do dětské kůže. Ono by totiž bez jakéhokoli nadhledu bylo jednoduché Bumblebeeho sestřelit, ale pořád musíme mít na mysli to, že se jedná o film, kde jsou velcí roboti, kteří se mění na auta (popřípadě jiné dopravní prostředky) a ne o filozofické nebo sociální drama.

Bohužel pro mě ale čmeláčí sólovka zůstává ve dvou rovinách, kde jedna funguje a bavila mě (a místy opravdu hodně) a druhá, která možná funguje taky, ale rozhodně mě místy dováděla pomalu k šílenství. To co mě opravdu štvalo, byla křečovitá snaha o to být vtipný nebo cool a zbytečná doslovnost. To všechno několikrát během snímku způsobilo, že se balancování na hraně mezi neškodným dětinským humorem a trapností přelilo dost často právě do vod trapnosti, a to bohužel dost hluboko.

Naštěstí je tu nosná dějová linka o přátelství mezi Charlie a Bumblebeem, která opravdu hodně zachraňuje. Ta totiž zvládne zaujmout, pobavit i dojmout, a právě v interakcích mezi těmito dvěma zvládnete odpustit i ten naivnější humor, protože právě tady má své opodstatnění a místo. Několikrát jsem si tak vzpomněl na Jak vycvičit draka a seznamování Škyťáka a Bezzubky, ke kterým mají Charlie a Bumblebee blíže, než se může na první pohled zdát.

I přes místy dost velkou otravnost jsme dostali nadprůměrný rodinný snímek, který je sice primárně cílen na mladší publikum, ale zabavit by měl určitě i ty starší diváky. Navíc pokud Transformerům nijak neholdujete, znalost předchozích filmů tu není nijak potřeba a Bumblebee tak dokáže fungovat i jako samostatný film, který je bokem od velikášského blbnutí Michaela Baye.

70%