RECENZE: Logan: Wolverine

03.03.2017

Po deváté, naposledy a úplně jinak.

Před sedmnácti lety ho neznal vůbec nikdo. To se ale na podzim roku 2000 změnilo a poté, co se poprvé objevil ve své ikonické a nejznámější roli v prvních X-Menech, věděl o Hugh Jackmanovi celý svět a za těch sedmnáct let se postava Wolverina objevila v celkem osmi filmech a jedno je za tu dobu jasné: Hugh Jackman = Wolverine a Wolverine = Hugh Jackman.

Nyní přichází devátý film s jednoduchým názvem Logan (který se český distributor rozhodl na rozšíření na Logan: Wolverine), ve kterém se s postavou Hugh Jackman loučí. A loučí se ve zcela odlišném stylu, než jsme byli doposud zvyklí.

Píše se rok 2029 a mutanti jsou už téměř vyhynulý druh. Logan pracuje jako řidič limuzíny a vydělává si tak na jachtu, na které chce v bezpečí strávit zbytek života společně s Charlesem Xavierem, o kterého se nyní stará.

Až na občasné problémy s gangstry, kteří ho chtějí okrást nemá Logan moc vícvrásekdělajících starostí. To se však změní s příchodem hispánské zdravotní sestry, která se svoji dcerou Laurou hledá útočiště v Edenu, kde má být poslední bezpečné místo pro vymírající mutanty. Loganovi tak nabídne peníze, což se mu samozřejmě hodí. Po úvodních strastech se vyráží na cestu, kde je halvním cílem uniknout organizaci, která mutanty loví a právě Laura je v jejich hledáčku.

V Loganovi je jedním z nosných motivů vztah hlavních postav Logan - Charles - Laura. Pokud byste ale čekali, že po vzoru rodinnějších filmů se Logan s Laurou uprostřed filmu po úvodních neshodách chytnou za drápky a Xavier jim bude mentorovat, nemohli byste být více vedle. Je to totiž film o cestě za svobodou (Laura), klidem (Xavier) a vykoupením (Logan). A tahle cesta je od prvního do posledního okamžiku poseta těly, usekanými končetinami a zlitá hektolitry krve.

Herecky tu těžko budete hledat nějakou chybu v castingu nebo ve výkonu. Na Jackmanovi je vidět, že postava Wolverina je pro něj opravdu srdeční záležitostí a rozloučit se s ním chce nejlíp, jak jen to je v jeho silách. Patrick Stewart, který nedávno oznámil, že i pro ně je tohle poslední role jako profesora Xaviera si to užívá zrovna tak a oba si vychutnávají fuckovací a shitovací prostor, který jim udělený rating pro jednou dovoluje a hlavně v podání Patricka Stewarta, který byl doteď za überslušňáka, je to hodně zábavné. Záporák v podání Boyda Halbrooka je také výborný a rozhodně se jedná pro Wolvieho o důstojného soupeře. No a pak je tu Dafne Keen.. Dvanáctiletá dívenka, která hraje Lauru je naprosto fantastická a castingově se nedá mluvit o ničem jiném, než o trefě přímo do černého a vůbec nevadí, že zhruba půlku filmu neřekne snad jediné slovo.  Až uvidíte, pochopíte. A věřte mi, že tuhle dívenku, byste rozhodně naštvat nechtěli.

A to se dostáváme k dalšímu, naprosto bravurně zvládnutému aspektu celého filmu, a tou je akce. Není ji tolik, jako třeba v nedávném pokračování Johna Wicka a není tak choreograficky vypiplaná, ale to tady zkrátka nemá své místo. Akce v Loganovi je brutální, surová, krvavá a přímočará. V podání dvou hlavních protagonistů navíc  vždycky napokraji šílenství a amoku, který přibližuje Logana k jeho zvířecímu přízvisku. Zvýšený rating se tak samozřejmě projovil nejen na slovníku, ale i tady, protože tolik krve, mrtvol, usekaných končetin a podobně je tu víc, než ve všech předešlých xmenovských filmech dohromady. A i přes brutalitu, která se na plátně kolikrát děje (a hodněkrát se jedná o brutalitu páchanou dvanáctiletou dívkou!) od toho všeho zkrátka nebudete moci odtrhnout oči a všechno je to navíc umocněno perfektně načasovaným hudbním doprovodem Marca Beltramiho.

Logan je první xmenovka, na kterou jsem vyrazil do kina, a to hlavně díky traileru, který mě usadil svojí osudovostí, kterou perfektně podtrhla píseň Hurt v podání Johnyho Cashe (tu zbožňuju už od střední školy). Logan se tak stal jednak komiksovkou, která tu hodně dlouho nebyla a druhak kvalitní film, který je ve svých akčních pasážích tak kulervoucí, že mu velké plátno sedne mnohem víc, než obrazovka televize (nebo nedejbože monitoru, tabletu nebo telefonu).

První třída pro mě stále zůstavá nejlepším filmem z mutantího univerza, ale Logan jí zdatně dýchá na paty.

9/10