RECENZE: Úvod třetí řady True Detective

16.01.2019

Poslední díl rozpačitě přijaté druhé řady True Detective (u nás uvedené pod názvem Temný případ) byl odvysílán 9.8.2015 a dlouho se zdálo, že seriál je na dobro u ledu. Před dvěma lety se ale věci začaly pomalu hýbat kupředu a zkraje letošního roku jsme se konečně dočkali a třetí řada se dočkala svého startu.

Po Lousianě a Californii nás ve třetí řadě čeká Arkansas a případ dvou pohřešovaných nezletilých sourozenců Purcellových. Případem jsou pověřeni detektivové místní policie Wayne Hays (oscarový Mahershala Ali) a Roland West (Stephnen Dorff). Na rozdíl od předchozích řad nesledujeme jednu (druhá řada) nebo dvě (první řada) časové roviny, ale rovnou tři, a to pohledem detektiva Hayese. Ta první se odehrává v roce 1980 v čase, kdy se obě děti ztratily, druhá nás pak vezme o deset let dopředu, kdy se Hayes povolán k výslechu ohledně případu sourozenců Purcellových a třetí nás vezme až do roku 2015, kdy již notně zestárlý Hayes podává interview pro pořad True Crime.

Už od prvních minut prvního dílu na nás dýchne tíživá atmosféra osmdesátkového zapadákova v Arkansasu a je znát, že True Detective je zpátky v plné síle a dává jasně najevo, že čtyřletá pauza tvůrci, scénáristovi a v této řadě i režisérovi dvou dílů Nicu Pizzolattovi jedině prospěla. Je trochu škoda, že se nepodařilo docílit konceptu první řady, kdy všechny díly natočil jeden režisér (v první řadě to byl Cary Joji Fukunaga, od kterého jsme měli možnost minulý rok vidět seriál Maniac s Jonahem Hillem a Emmou Stone), ale nebudu dopředu zatracovat, protože zatím jsme mohli vidět pouze první dva díly.

A věřte mi, že je hodně těžké se ubránit astronomickým očekáváním, které po shlédnutí úvodních dvou epizod dokáže nabudit. Jak už jsem říkal atmosféra oblasti jezer Ozark na Vás dýchá doslova z každého záběru. Z každého záběru, který je snímán tak, jak by se nemusel stydět jakýkoli film, který je uveden v kinech. A pak jsou tu herci. Už z obsazení oscarového Mahershala Aliho bylo jasné, že tady se pojede první liga... A taky, že jede. Samozřejmě nejen díky hercům, ale i díky postavám a jejich historii Vás bude zajímat vše, co se na obrazovce odehrává a pokud se Vám zdá, že tři časové linky, ve kterých se skáče působí nějak rušivě, opak je pravdou. Pohledu na Hayese coby hlavní postavu dávají tři časové roviny dostatečnou hloubku a prostoru divákovi k empatii, která bude v následujících dílech jistě zapotřebí.

Třetí řada True Detectiv zkrátka začala více než dobře a věřím tomu, že pokud by všech osm epizod vyšlo naráz ve stylu Netflixu, tak na ně koukám pravděpodobně v jednom kuse. Příslib věcí příštích je tu zkrátka ohromný a z nadmíru povedeného úvodu to vypadá na velikou trefu do černého a dost možná i nejpovedenější řadu tohoto seriálu. Jestli tomu skutečně tak je, ukáže teprve následujících šest týdnů.

90%