RECENZE: Velvet Buzzsaw

16.02.2019

Další exkluzivitou z produkce Netflixu je výborně obsazený thriller Velvet Buzzsaw od scénáristy a režiséra Dana Gilroye, který v něm již podruhé spojil síly s Jakem Gyllenhaalem a po Slídilovi nás společně zavedou do dekadentního světa výtvarného umění.

Velvet Buzzsaw sleduje příběh ambiciózní Josephiny (Zawe Ashton), která pracuje jako asistentka ředitelky galerie Rhodoru Haze (Rene Russo) a přátelí se s kritikem umění Morfem Vandewaltem (Jake Gyllenhaal), který má ve světě výtvarného umění velmi silné slovo. Jednoho dne Josphina ve svém domě najde na chodbě mrtvého souseda a v jeho bytě desítky obrazů, o které se nemá kdo postarat a posledním přáním onoho souseda bylo, aby byly obrazy zničeny. To Josephina ovšem nehodlá dopustit a za objevenými obrazy uvidí příležitost, jak se prosadit. Čím více se obrazy dostávají do běžného světa, tím více se však začnou dít zvláštní věci. A to především těm, kteří se na těchto obrazech hodlají nějakým způsobem obohatit.

Námět sám o sobě není nijak špatný a po mysteriózní ani hororové stránce, trailer dokázal navnadit a herecké obsazení slibovalo i výbornou podívanou. Gilroy dokáže celkem zdatně pracovat s atmosférou a napětí se mu daří konstantně držet téměř celou stopáž. Daří se to zejména v první polovině, kdy se střídají přesvětlené galerie s temnými zákoutími a byty Los Angeles. To je čas od času proloženo zajímavým statickým záběrem, který krásně podtrhne uměleckou rovinu filmu. Ale nemusíte se bát a odrazovat, že by se jednalo o art, který je určen pouze pro zasvěcené. Velvet Buzzsaw je ve své podstatě opravdu jen jednoduchý thriller se tajemnou zápletkou a na nic víc si vlastně ani nehraje. Za sebe ovšem říkám, že na mě i přes všudypřítomné napětí a zajímavou zápletku, nijak moc nezapůsobil a teď tu přemýšlím, kde všude se stala chyba, protože výsledek bohužel za moc opravdu nestojí.

Prvním velkým kamenem úrazu je, že vlastně nebudete mít komu fandit. Všechny postavy jsou až na pár výjimek nesympatické a jejich osud Vám bude ukradený a smrt některých z nich na diváka nedokáže dopadnou jako nějaká tragédie, ale spíš jako něco, co se prostě a jednoduše stane. A díky téměř nulovému dopadu na diváka, je to každému vlastně jedno. Jednotlivá úmrtí navíc nejsou nikterak originální nebo šokující, takže ani to na výsledném dojmu moc plusových bodů nepřidá.

Těžko se mi hledá, komu bych Velvet Buzzsaw doporučil. Pokud máte dvě hodiny času a máte potřebu vidět všechny filmy, ve kterých hraje kdokoli z obsazení, pak mu asi šanci dát můžete, protože po herecké stránce se tu nedá moc, co vytýkat, pokud ale hledáte kvalitní a nadprůměrný horor (a vlastně film obecně), ve Velvet Buzzsaw ho nenajdete.

45%