RECENZE: Verónica

04.03.2018

Po režii prvních třech dílů hororové série Rec nám režisér Paco Plaza přináší další horor. Od minulého týdne je jeho novinka Verónica ke shlédnutí mimojiné i na českém Netflixu a doprovází ho pověst filmu, který má na "rottenech" zatím 100% kladných recenzí a někteří diváci ho údajně nezvládli dokoukat do konce. Reklamní slogany navíc hovoří o nejděsivějším hororu roku 2018. Jestli je rozumné očekávat opravdu takovou pecku nebo očekávání spíš ochladit Vám snad napoví tato recenze.

Příběh hororu Verónica je založen na skutečných událostech z června roku 1991. Madridská policie v jednu červnovou noc obdrží nouzové volání od mladé dívky, která tvrdí, že je kdosi u nich doma a ohrožuje ji a její tři malé sourozence. Policie vyrazí na místo činu a na místě naleznou.. A to už Vám samozřejmě neprozradím. Zejména proto, že takhle film začíná a ani divák v úvodu nevidí, co vlastně přivolaný detektiv na místě spatří. Místo toho se přesuneme o pár dní zpátky, kdy se patnáctiletá Verónica chystá do školy a vypravuje i všechny své sourozence. My tak pozáváme její každodenní rutinu a nelehkou rodinnou situaci, se kterou se musí po smrti jejich otce společně se svou věčně pracující matkou vypořádat. V tento den se navíc uskuteční zatmění Slunce a Verónica se spolu se dvěma spolužačkami rozhodne místo pozorování tohoto fenoménu, uspořádat na půdě školy seanci, která ji má spojit s jejím mrtvým otcem. Věci samozřejmě nejdou tak úplně dle plánu a po seanci Verónica zjišťuje, že je ve spojení s něčím zcela jiným, než je duch jejího otce.

Policií uznaný výskyt nadpřirozeného úkazu je samozřejmě hodně atraktivní téma a je zcela logické, že záležitost jako tato nakonec vyústila v její převedení do filmového formátu. Námět je hodně podobný filmu Chraň nás od zlého s Ericem Banou z roku 2014, který je rovněž založen na skutečných událostech a také pojednává o exorcismu. Nicméně ve Verónice nesledujeme vyšetřování této události, ale její rekonstrukci a ze všeho nejdůležitější je zde logicky ústřední hrdinka, po které je film koneckonců i pojmenován. Režisér Paco Plaza dokázal v prvních dvou dílech Rec, že na horory má talent a  je sice pravda, že u prvních dvou na režii nebyl sám a třetí díl, který natočil už pouze on, byl přinejlepším hodně průměrný, ale talent pro práci s napětím mu nelze upřít. Ale zcela na rovinu. Pokud by na mě na Facebooku nevyběhl článek o průběžném skóre 100% na "shnilých rajčetech" s informací, že je to film tak děsivý, že ho někteří diváci nebyli schopni dokoukat, pravděpodobně bych se na Verónicu nikdy nepodíval.

A bohužel teď musím přiznat, že bych vlastně ani o tolik nepřišel. Verónica není špatný film, ale rozhodně se nevymyká hororovému průměru. Proč to pro někoho bylo tak děsivé, že to nedokázal dokoukat moc nechápu, protože nic, co by jsme už neviděli v jiných exorcistických hororech a hororech s různými démony, tu není. Pravdou je, že v těch děsivých scénách film samozřejmě celkem spolehlivě funguje, ale tolik jich ve filmu zase není. Kde film ale paradoxně funguje mnohem lépe, je vztahová a sociální rovina. Situace Verónicy je opravdu nezáviděníhodná a starat se v pouhých patnácti letech - v době, kdy s Vámi mlátí puberta do všech stran, nemohla být žádná procházka růžovým sadem. To, že hrdinka hledala útočiště v možnosti navázání kontaktu se zesnulým otcem, pak jeden rozhodně chápe.

Režisér Plaza nám ve finálním střetu naservíruje pár celkem zajímavých kamerových hrátek a dá vzpomenout na V zajetí démonů a kamerové průlety domem, kde se děly hodně nepěkné věci, ale to je to trochu málo a trochu pozdě. O démonovi, který se snaží dostat na náš svět a pronásleduje titulní hrdinku se totiž dozvíme pohříchu málo a i když na konci dokáže děsit, díky neseznámení se s jeho mytologií to nefunguje tak, jak by mohlo (a jak třeba výborně funguje ve V zajetí démonů nebo v prvním Sinisteru a druhé Annabelle). Pokud by se Verónica věnovala uvěřitelnějším faktům a bylo nám naservírováno spíše sociální drama s trochou paranormality v nějaké uvěřitelnější rovině, nebo naopak více fiktivní podívaná, ale o to děsivější, dopadlo by to rozhodně lépe. Takhle zůstala Verónica rozkročena někde mezi těmito dvěma póly a ve výsledku se z ní stane vcelku zapomenutelná podívaná, kterou uvidíte, neurazí Vás, ale druhý den si na ni skoro nevzpomenete.

Srovnání s Chraň nás od zlého a V zajetí démonů je samozřejmě nasnadě a Verónica nedosahuje kvalit ani jednoho z těchto filmů. Fanoušci žánru ať se klidně podívají, není to opravdu žádná tragédie, ale pokud ostatní čekají něco víc, než další průměrný horor, tak budou zklamáni. Pokud by Plaza v budoucnu dostal angažmá na místo režiséra nějakého filmu z Conjuring univerza, budu mu držet palce a budu doufat, že si do jeho dalšího hororu vezme hlavně to, co předvedl v samotném závěru tohoto filmu. Bohužel z jeho Verónicy ale novodobá hororová kultovka rozhodně nebude.

60%