TOP 10 2017: FILMY

25.01.2018

   Po pokusech spáchat žebříček toho nejlepšího z minulého roku do videa jsem nakonec zvolil tuhle jednodušší (a rychlejší) formu. Vypovídací hodnota je nicméně stejná. Takže Tady je můj TOP 10 filmů, které se mi loni nejvíce líbily.

10. Uteč (Get Out)

   Hororová variace na Stepfordské paničky a povedená sociální satira mě minulý rok velmi mile překvapila. Pravda je, že jsme na uvedení u nás museli čekat hodně dlouho, ale čekání se vyplatilo. Uteč navíc nepřehlédla ani Akademie a do klání o Oscary jde se šesti nominacemi včetně té za nejlepší film.

9. To (It)

   Knihy Stephena Kinga mám rád. S filmovými adaptacemi je to ale složitější, protože kromě Darabonta a Kubricka málokdy dostaneme alespoň lehce nadprůměrný film (viz loňská Temná věž). Letos jsme ale dostali opravdu štědrou porci jeho adaptací (článek jsme tomu věnoval zde) a jako jednoznačný vítěz vyšel klaun Pennywise v nové adaptaci To. Očekávání nebyla nijak vysoká, o to větší překvapení mě čekalo, když jsme nedostali prvoplánovou lekačku, ale poctivý a hutný příběh s vynikajícími dětskými herci a neméně výborným Billem Skarsgårdem jako vraždícím klaunem.

8. Válka o planetu opic (War for the planet of the Apes)

   Završení trilogie o opičím vůdci, otci od rodiny a hrdinovi Caserovi jistě bude v nejednom výčtu nejlepších filmů loňského roku. Druhý díl byl pro mě velkým zklamáním a trojka e minimálně návrat ke kvalitám prvního dílu. Andy Serkis, který předehrává Caesara hraje jako o život a díky naprosto dokonalé práci trikařů (jediná nomimace na Oscara pro tento film) prodává veškeré emoce, které v daných okamžicích cítí a pokud nejste empatická polena, tak Vás Caesarova poslední kapitola rozhodně nenechá chladnými. 

7. Star Wars: Poslední z Jediů (Star Wars: The Last Jedi)

   Kdo by to byl čekal, že osmá epizoda Hvězdných válek vzbudí takovou vlnu kontroverze. Na filmu jsem byl nakonec čtyřikrát a pokud bych měl říct nejoblíbenější film loňského roku, byly by to právě Hvězdné války. Je pravda, že film jsem dokázal naplno docenit až napodruhé, ale Rian Johnson se svým úkol popasoval naprosto výborně a i když stále mám výhradu k jedné  (pravděpodobně nejkontroverznější) scéně celého filmu, tak zbytek mě opravdu potěšil a neumístit Star Wars do své TOP 10 zkrátka nemůžu.

6. La La Land

   První film, který jsem loni navštívil v kině a vyklubalo se z něj poctivé hollywoodské muzikálové řemeslo, které v člověku zanechá stopu a i když se La La Land těsně nedočkal Oscara za nejlepší film, neznamená to, že by jste ho měli vynechat, protože všechny ostatní proměněné kategorie byly naprosto zasloužené.

5. Blade Runner 2049

   Dennis Villeneuve patří jednoznaně mezi nejzajímavější současné režiséry a Blade Runner 2049 byl opravdu velice očekávaným filmem. Jestli panovali jisté obavy o blockbusterové změny této látky, rozplynuly se během prvních minut filmu, protože Villeneuve zůstal co se týče formy naprosto věrný originálu, a to včetně hudby a Blade Runner 2049 byl jedním z největších audiovizuálních zážitků a v nominacích na Oscary v technických kategoriích mu budu rozhodně držet palce .

4. Dunkerk (Dunkirk)

   A když je řeč o audiovizuálních zážitcích v kině, tak Dunkerk rozhodně nesmí chybět. Christopher Nolan nám loni nachystal opravdu intenzivní pohled na největší evakuaci v Druhé světové válce - opaeraci Dynamo. Kromě naprosto strhujícího audiovizuálu, kdy film dokázal v kině jednoho nabouchat do sedačky jsme se dočkali i časové finesy, která by se leckomu rozsypala už na papíře. Nolanovi nikoli a se svoji první nominací na Oscara za režii si Nolan upevňuje místo mezi režisérskou elitou současnosti. 

3. Logan: Wolverine (Logan)

   Řekl jsem si, že v dnešní záplavě komiksových filmů do tohoto žebříčku zařadím jen jeden jediný. A volba v tomto případě nemohla padnout jinam než na rozloučení Hugh Jackmana s rolí, která mu otevřela dveře Hollywoodu. Trestuhodně Akademií přehlížený snímek, ale naprosto perfektní filmová záležitost, která dokáže být stejně brutální, jako citlivá. 

2. Ztracené město Z (The Lost City of Z)

   Charlie Hunnam se loni objevil ve dvou výborných filmech a zatímco král Artuš to do mé Top 10 nejlepších filmů těsně nedopracoval (v Top 10 oblíbených by ale jistě byl), Ztracené město tu zcela po právu získává stříbrnou příčku. Až do podzimu byl u mě příběh Percyho Fawcetta a jeho bádání po Eldorádu na prvním místě, zapůsobila na mě jak herecká, tak výpravná stránka filmu a válečné intermezzo, za které by se nemusel stydět žádný válečný velkofilm. Hodně doufám, že Charliemu Hunnamovi, který si loni zahrál ve dvou výborných filmech, jejich komerční propad nepohřbí kariéru a budeme ho vídat i nadále v takto ambiciózních projektech.  

1. Wind River

   Vítěz může být jen jeden a já o něm měl jasno, když jsem odcházel z kina po premiéře. Wind River je po všech stránkách vynikající film, který Akademie přehlíží z důvodu Weinsteinova skandálu, ale tímto by se filmoví fanoušci neměli nechat odradit. Taylor Sheridan, který psal scénář mimojiné k Sicariovi a k filmu Za každou cenu (za který byl mimochodem loni nominován na Oscara), zde usedl na režisérskou sesli a ukázal, že hutný a atmosferický příběh dokáže nejen napsat, ale i natočit. Připočtětě si naprosto bezchybného Jeremyho Rennera v titulní roli a hudbu od Nicka Cavea a je zkrátka jasno.

Co se těsně nevešlo:

Král Artuš, Loganovi parťáci, Vražda v Orient expresu

TT

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky